Sunday, May 30, 2010

Moby: συνεργασία OLPC και Marvell για "εποικοδομιστική" πλακέτα


Ανακοινώθηκε προχτές η συμφωνία  OLPC και Marvell για την παραγωγή πλακέτας που θα χρησιμοποιήσει την τεχνολογία Marvell  Moby, που είναι  ειδικά προσανατολισμένη σε εκπαιδευτικούς σκοπούς.
Ο XO-3 Moby, o καινούριος αυτός υπερφορητός υπολογιστής, θα κοστίζει μόλις 99 δολάρια και θα καταναλώνει μόνο ένα βατ για να προσφέρει αυτονομία πολλών ωρών.
Το σπουδαιότερο όμως είναι ότι έχει δοθεί έμφαση στη δυνατότητα του μηχανήματος για παραγωγή υλικού από τους ίδιους τους μαθητές και διδάσκοντες, σε πλήρη αντιδιαστολή προς τις υπόλοιπες εμπορικές και πολύ ακριβότερες πλακέτες, οι οποίες δεν είναι τίποτε περισσότερο από καταναλωτικά μαραφέτια για παθητικούς χρήστες.
Πρόκειται άραγε για μια στροφή του OLPC προς τις αναπτυγμένες χώρες;
Ο καινούριος υπερφορητός θα χρησιμοποιηθεί και σε αμερικάνικα σχολεία, το δε έργο Mobylize υπόσχεται ήδη ψηφιοποιημένα βιβλία, ηλεκτρονικά σχέδια μαθημάτων και ειδικές εφαρμογές για την τάξη.
Όπως εξηγεί ο Negreponte στο βίντεο του OLPC, η μαγική αυτή πλακέτα θα διαθέτει οθόνη τουλάχιστον 9 ιντσών, θα είναι εξ ολοκλήρου πλαστική για μεγαλύτερη ανθεκτικότητα, με επεξεργαστή Arm, προς το παρόν έχει λειτουργικό Android, ή στο μέλλον, κάποιο άλλο, επίσης ανοικτού κώδικα, GNU/Linux.

Thursday, May 27, 2010

Στο Harvard Magazine αφιέρωμα για το μέλλον των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών


Στο   τεύχος Μαΐου - Ιουνίου 2010 του περιοδικού Harvard Magazine διάβασα το πολύ ενδιαφέρον άρθρο του Jonathan Shaw για το μέλλον των βιβλιοθηκών με τίτλο "Γουτεμβέργιος 2.0. Οι βιβλιοθήκες του Χάρβαρντ αντιμέτωπες με μια ενοχλητική αλλαγή".
http://harvardmagazine.com/2010/05/gutenberg-2-0
Μα είναι δυνατόν να εκστομίσει ερευνητής για τα βιβλία της  βιβλιοθήκης Widener, της κεντρικής βιβλιοθήκης του ιδρύματος: "Πετάχτε τα στον ποταμό Τσαρλζ.";
Μετατρέπονται πράγματι οι βιβλιοθήκες σε ξεπερασμένες αποθήκες έντυπου υλικού, ειδικά όταν πρόκειται για ερευνητικές βιβλιοθήκες, όπου η αξία ενός τεκμηρίου εκτιμάται κυρίως από το πόσο πρόσφατο είναι; Πόσο ενημερωμένη είναι η συλλογή της με ότι πιο καινούριο δημοσιεύεται; Το τεράστιο έργο της ψηφιοποίησης των πάντων από τη Google θα στείλει άραγε τις βιβλιοθήκες στο χρονοντούλαπο της ιστορίας; Και αφού οι χρήστες αλλάζουν μέρα με τη μέρα μεταμορφούμενοι σε ψηφιακούς αναζητητές επι εικοσιτετραώρου βάσεως δε θα πρέπει και οι βιβλιοθήκες με τη σειρά τους να προσαρμοστούν στις νέες απαιτητικότερες συνθήκες; Το μέλλον είναι ούτως ή άλλως ψηφιακό.

Όσοι μοιρολογούν για το θάνατο του έντυπου βιβλίου πάντως δε χρειάζεται να ανησυχούν και τόσο πολύ. Η ολοκληρωτική μετάβαση αποκλειστικά στη χρήση ψηφιοποιημένου υλικού αργεί πολύ ακόμη, γι' αυτό και οι βιβλιοθήκες κατ' αρχάς μεταμορφώνομται σε υβριδικές, φιλοξενούν  δηλαδή και τα δύο είδη υλικού.
Αυτό που αλλάζει όμως άμεσα είναι ο ρόλος του βιβλιοθηκονόμου: από συντηρητής, αποθηκάριος και έφορος της συλλογικής ανθρώπινης γνώσης θα πρέπει τώρα να επωμιστεί και τα καθήκοντα του ειδικού αναζητητή και αξιολογητή της ψηφιακής πληροφορίας, αλλά και να διδάξει στους χρήστες της βιβλιοθήκης του τις απαραίτητες αυτές δεξιότητες.

Το φαινόμενο αυτό της ολοένα και περισσότερο αυξανόμενης χρήσης της βιβλιοθήκης ως κοινωνικού χώρου αναζήτησης μέσω του διαδικτύου (γεγονός που κάνει απολύτως απαραίτητη την ύπαρξη ενός δικτύου αρκετών τερματικών προς χρήση των μαθητών) παρατηρείται φυσικά και στις μικρές μας σχολικές βιβλιοθήκες.
Η οποιαδήποτε σχολική συλλογή σήμερα απαξιώνεται πολύ γρήγορα, αφού όλοι οι χρήστες θέλουν την πιο πρόσφατη πληροφορία. Ειδικά για τις σχολικές εργασίες η χρήση του έντυπου υλικού μειώνεται χρόνο με το χρόνο ραγδαία.
Η δημιουργία ενός αποθετηρίου ψηφιοποιημένου υλικού κεντρικά από το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, υλικό φυσικά που θα ήταν καταλογογραφημένο όλο σε μια βάση δεδομένων όχι απλώς λεπτομερή, αλλά κυρίως φιλική προς το νεαρό χρήστη, γίνεται στις μέρες μας όλο και πιο χρήσιμη.
Εξάλλου οι σχολικές βιβλιοθήκες δε διαθέτουν κονδύλι ούτε καν για μια υποτυπώδη επικαιροποίηση της συλλογών τους, άρα θα πρέπει να καταφύγουμε αναγκαστικά στο εξ ολοκλήρου ψηφιοποιημένο υλικό.



Δείτε επίσης τον ιστότοπο "Open Collections Program: Readers, Reading and the History of Reading", αφιερωμένο στους αναγνώστες, την ανάγνωση και την ιστορία της ανάγνωσης.
http://ocp.hul.harvard.edu/reading/
Περιέχει 800 βιβλία και 400 χειρόγραφα: ιστορικά εγχειρίδια, ερευνητικά άρθρα για την επιστήμη της ανάγνωσης, υλικό για την ιστορία των αναγνωστικών λεσχών, τον τρόπο επιλογής των βιβλίων (όπου μπορούμε να φυλλομετρήσουμε ολόκληρο το διαβόητο Index Librorum Prohibitorum, τον τρομερό Κατάλογο Απαγορευμένων Βιβλίων της καθολικής εκκλησίας), αλλά και τον τρόπο χρήσης των βιβλιοθηκών.


Στην εικόνα του εξώφυλλου του περιοδικού βλέπετε την "Αποθήκη Χάρβαρντ" (Harvard depository), μια ειδική βιβλιοθήκη συντήρησης 7,5 εκατομμυρίων φυσικών τεκμηρίων, αποθηκευμένων με ιδιαίτερη πυκνότητα σε πανύψηλες σειρές ραφιών που θυμίζουν τεράστια αποθήκη, η οποία εξυπηρετεί τις παραδοσιακές βιβλιοθήκες του πανεπιστημίου.
Επικρατούν ειδικά χαμηλές συνθήκες θερμοκρασίας και υγρασίας που υπόσχονται πως τα βιβλία θα συντηρηθούν σε άριστη κατάσταση για 244 χρόνια!
http://hul.harvard.edu/hd/

Tuesday, May 25, 2010

Diaspora. Ένα ελεύθερο, ασφαλές, διαμοιρασμένο κοινωνικό δίκτυο;



Tι μας υπόσχονται αλήθεια οι τέσσερις πιτσιρικάδες από το NYU Courant Institute;
Ούτε λίγο ούτε πολύ, έναν ανοικτού κώδικα προσωπικό διακομιστή διαδικτύου που θα δίνει την ευκαιρία στο χρήστη του να ελέγχει ο ίδιος τα δεδομένα του.
Αποθηκεύοντας λοιπόν στο δικό σου "σπόρο" όλα σου τα δεδομένα, κρυπτογραφημένα με το Φρουρό Προσωπικών Δεδομένων [GNU Privacy Guard],
http://www.gnupg.org/
θα μπορείς να τα μοιράζεσαι με τους φίλους σου. Έχεις πρόσβαση του ψηφιακού σου κόσμου όποτε και όπου θέλεις, αλλά ταυτόχρονα κρατάς τον πλήρη έλεγχο της διαδικτυακής σου προσωπικότητας.
Μήπως είναι καιρός να ελέγχουμε, με τους δικούς μας όρους, τα δεδομένα μας και τις διαδικτυακές μας σχέσεις χωρίς την παρεμβολή κάποιου "κέντρου";
Με τα λόγια του καθηγητή Νομικής του Columbia , Eben Moglen, "ας σκεφτούμε λίγο πως βάζοντας όλα μας τα δεδομένα στα χέρια εταιριών στο σύννεφο, θυσιάζουμε την ίδια στιγμή την ασφάλεια της προσωπικής μας ζωής".

Oι νεαροί προγραμματιστές Dan Grippi, Max Salzberg, Raphael Sofaer, και Ilya Zhitomirskiy
συγκέντρωσαν ήδη, από δωρεές, το απαιτούμενο κεφάλαιο που θα τους επιτρέψει το καλοκαίρι να ολοκληρώσουν το πρόγραμμα Diaspora (γραμμένο στη γλώσσα Ruby), και να προσφέρουν στην κοινότητα τον πηγαίο του κώδικα υπό την άδεια aGPL.
Υπομονή λοιπόν μέχρι το Σεπτέμβρη.
Καιρός λοιπόν να απαγκιστρωθούμε από τα γνωστά κουτιά της ελεγχόμενης κοινωνικής δικτύωσης και να δοκιμάσουμε την εμπειρία της κοινωνικότητας, με ασφάλεια, κάτω μονάχα από το δικό μας έλεγχο!


Δείτε τα σύντομα βίντεο της παρουσίασης των νεαρών χάκερ στην
http://www.youtube.com/user/mbs348#p/a/u/0/oqxQgfQD24M

Ολόκληρη η ομιλία του καθηγητή Eben Moglen στην
http://www.isoc-ny.org/?p=1338

Wednesday, May 19, 2010

Ομιλία του Richard Stallman στην Αθήνα


Ομιλία του Richard Stallman Αθήνα, στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Πειραιώς 256, την Παρασκευή 28 Μαΐου 2010 ώρα 18:00 – 21:00 με θέμα Copyright vs. Community
Η Πνευματική Ιδιοκτησία κατά της Κοινότητας' στο Διεθνές Αντιεξουσιαστικό Φεστιβάλ της Εφημερίδας “Βαβυλωνία”.


 http://www.fsf.org/events/20100528-cvc-piraeus


Ο  Richard Stallman  εκπόνησε  το 1983 το σχέδιο GNU με στόχο τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου πακέτου  ελεύθερου λογισμικού. Η ανάπτυξη του GNU ξεκίνησε το 1984, ενώ ο Stallman ίδρυσε το Ίδρυμα Ελεύθερου Λογισμικού [Free Software Foundation] το 1985,το δε 1989 εξέδωσε την άδεια χρήσης GNU General Public License (Γενική Δημόσια Άδεια GNU). Στις αρχές του '90, είχε ολοκληρωθεί η ανάπτυξη των χρήσιμων εργαλείων που απαιτούνται για ένα λειτουργικό (όπως οι βιβλιοθήκες, οι μεταγλωττιστές, οι επεξεργαστές κειμένου, το κέλυφος, και το παραθυρικό περιβάλλον), αλλά είχε καθυστερήσει η ανάπτυξη βασικών και αναγκαίων εργαλείων όπως οδηγοί υλικού, δαίμονες εργασιών αλλά και ο πυρήνας του λειτουργικού. Αυτή η καθυστέρηση εξώθησε το Φιλανδό Linus Torvalds να δημιουργήσει τον δικό του πυρήνα το 1991.

[Encyclopedia Ελληνική εγκυκλοπαίδεια online http://encyclopedia.pblogs.gr/2010/02/linux.html]

Sunday, May 16, 2010

Αντώνης Καρκαγιάννης (1932-2010)


Διαβάζοντας σήμερα τα άρθρα για τον εκλιπόντα διευθυντή της εφημερίδας Καθημερινή, μου ήρθαν στο νου οι στιγμές της επίσκεψης του Αντώνη Καρκαγιάννη στη σχολική βιβλιοθήκη του 9ου Γυμνασίου Περιστερίου το Φεβρουάριο του 2005.
Είχε προηγηθεί ένα άρθρο του (1) στην Καθημερινή και είχα επικοινωνήσει μαζί του για να μιλήσουμε λίγο για την πραγματική κατάσταση στις σχολικές βιβλιοθήκες.
Προς έκπληξή μου, το ενδιαφέρον του ήταν τόσο ειλικρινές που ο ίδιος μου πρότεινε συνάντηση στη βιβλιοθήκη.
´Οχι μόνον "καταδέχτηκε" να επισκεφθεί μια βιβλιοθήκη δημόσιου σχολείου, αλλά και ήρθε στο σχολείο με τη συγκοινωνία.
Στη συνάντηση μιλήσαμε πολλή ώρα για το θεσμό των σχολικών βιβλιοθηκών και αποτέλεσμα της κουβέντας μας ήταν ένα δεύτερο άρθρο του στην Καθημερινή την επόμενη Κυριακή (2).
Δε χρειάζεται να πω ότι όλους, που παραβρεθήκαμε στη συζήτηση, μας μάγεψε με την απλότητά του, την ευγένειά του αλλά και το ενδιαφέρον του για τις βιβλιοθήκες και τη δημόσια εκπαίδευση.
Όσο για το ακέραιο του χαρακτήρα του και την εμμονή στα πιστεύω του, αυτό νομίζω το καταδεικνύει η στερνή απόφασή του η σορός του να μεταφερθεί προς αποτέφρωση, χωρίς καμία τελετή θρησκευτική, πολιτική ή άλλη (3).
Πράγματι, ο Αντώνης Καρκαγιάννης δεν έχει ανάγκη τις συνηθισμένες τελετές. 'Οσοι τον γνώρισαν, έστω και σε μία συνάντηση μαζί του, και όσοι διάβαζαν τις επιφυλλίδες του στην εφημερίδα Καθημερινή ξέρουν τι άνθρωπος ήταν.


1. http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_2_06/02/2005_132952
2. http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_2_20/02/2005_134588
3. http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_1_14/05/2010_400942

Wednesday, May 12, 2010

Βιβλία για άτομα με ειδικές ανάγκες από το Internet Archive


Το Διαδικτυακό Αρχείο [Internet Archive] ανακοίνωσε τη δημιουργία νέας υπηρεσίας που θα προσφέρει βιβλία σε άτομα με προβλήματα όρασης, δυσλεξικούς και γενικότερα ανθρώπους που δυσκολεύονται στην ανάγνωση έντυπου υλικού.
Ξεκινούν λοιπόν την ανοικτή βιβλιοθήκη τους [Open Library] με μια συλλογή με 10.000 τίτλους από δωρεές, ελπίζοντας πως σύντομα θα την αυξήσουν με στόχο τα ένα εκατομμύριο τεκμήρια.
Δείτε στην ιστοσελίδα
http://openlibrary.org/

Monday, May 10, 2010

Μια συνάντηση πιγκουίνων στη Σχολική Βιβλιοθήκη


Την περασμένη εβδομάδα βρήκα την ευκαιρία να χρησιμοποιήσω ένα "κενό" για να πραγματοποιήσω την πρώτη συνάντηση της κοινότητας πιγκουίνων με μερικούς μαθητές της Α'  και Β'  Γυμνασίου.

Έγινε πρώτα προβολή της παρουσίασης μου

“ΤΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ GNU/LINUX UBUNTU”

με χρήση της τελευταίας έκδοσης του λειτουργικού, Ubuntu 10.04 Lucid Lynx.

Οι μαθητές χρησιμοποίησαν δύο φορητούς τους

(με Ubuntu 9.04 ή Xandros) που χρησιμοποιούν στη Ψηφιακή Τάξη

και έγινε συζήτηση για τα προτερήματα του ελεύθερου λογισμικού όπως επίσης και επιλύθηκαν κάποιες βασικές απορίες τους, όπως ο τρόπος κατεβάσματος προγραμμάτων και των  απαραίτητων  ενημερώσεων ασφαλείας του συστήματος.

Μπορείτε να δείτε την παρουσίαση
στην  ηλεκτρονική τάξη μου στο  Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο
http://eclass.sch.gr/courses/G666122/
ανοίγοντας το "υλικό μαθήματος" και κατεβάζοντας το UBUNTU.odp.
Πρόκειται για ανοικτό έγγραφο που δημιουργήθηκε με το πρόγραμμα
Impress της σουίτας γραφείου OpenOffice.
Την ελληνική έκδοση αυτού του πακέτου  ελεύθερου λογισμικού [για οποιοδήποτε λειτουργικό σύστημα: Microsoft Windows, Solaris, Linux, Μac OS] μπορείτε να την κατεβάσετε, νομίμως και δωρεάν,
από την ιστοσελίδα
http://el.openoffice.org/


Μπορείτε να δείτε την παρουσίαση, χωρίς να αποθηκεύσετε τίποτε στο δίσκο σας, από την ιστοσελίδα
http://www.box.net/shared/z4x5ue0jrh
παίρνοντας υπ' όψιν ότι εκδίδεται υπό την άδεια
GNU Free Documentation License
http://www.gnu.org/licenses/fdl.html 

Wednesday, May 5, 2010

Περιοδικό Συνεργασία: αφιέρωμα στις Σχολικές Bιβλιοθήκες

                                     

      ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ

    Περιοδικό online

Κυκλοφόρησε το πρώτο τεύχος του έτους 2010 του ηλεκτρονικού περιοδικού του Ινστιτούτου Γκέτε Αθηνών "Συνεργασία", αφιερωμένο στις σχολικές βιβλιοθήκες. 
Θέμα: Οι σχολικές βιβλιοθήκες και η συμβολή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Υπεύθυνη συντάκτρια του περιοδικού είναι η Εύα Σεμερτζάκη, βιβλιοθηκονόμος, MSc., αναπληρώτρια προϊσταμένη της Βιβλιοθήκης
της Τράπεζας της Ελλάδος.
Μπορείτε να διαβάσετε τα άρθρα σε μορφή pdf στην ιστοσελίδα
http://www.goethe.de/ins/gr/lp/prj/syn/ozs/oa18/art/elindex.htm


Yvan Staus Σχολικές βιβλιοθήκες και βιβλιοθηκονόμοι στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στο Λουξεμβούργο
Natacha Robert, Amandine Roques-Pierredon, Celine Carlioz Τεκμηριωτής σε αγροτικό λύκειο: ένα πολύπλευρο επάγγελμα
Filippo Maragotto Έρευνα: Η Σχολική Βιβλιοθήκη προωθεί την ανάγνωση με εξυπνάδα και περιέργεια
Ramón Salaberría Lizarazu Σχολικές Βιβλιοθήκες στην Ισπανία: είκοσι χρόνια δεν είναι τίποτα
Αικατερίνη Αραμπατζή Σχολικές βιβλιοθήκες για όλους σε ένα σχολείο για όλους
Αθανάσιος Βαϊτσάκης Σχολική βιβλιοθήκη: σκοποί και στόχοι
Ελένη Καραβανίδου Κινητή Αναγνωστική Λέσχη: μια πρωτοβουλία των Σχολικών Βιβλιοθηκών Αττικής
Νάντια Χαραλαμποπούλου Σχολικές βιβλιοθήκες και επικοινωνία: μέσα και τρόποι επικοινωνίας των Σ.Β. με το κοινό τους
Αμαλία Κ. Ηλιάδη Διαπιστώσεις και προβληματισμοί για τη λειτουργία και το ρόλο της Σχολικής βιβλιοθήκης
Εμμανουήλ Νίνος Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Χρηστών Σχολικής Βιβλιοθήκης [ΠΕΧΣΒ]: μια προσπάθεια ενημέρωσης των μαθητών δευτεροβάθμιας σε θέματα πληροφοριακής παιδείας
Αγγελική Αρβαντά Σχολικές βιβλιοθήκες: πηγή έμπνευσης και δημιουργίας στην εκπαιδευτική διαδικασία

Tuesday, May 4, 2010

Διεθνής ημέρα εναντίον των DRM


Για τις μεγάλες εταιρίες μέσων επικοινωνίας τα DRM είναι τα αρχικά της φράσης  Digital Rights Management [Διαχείριση Ψηφιακών Δικαιωμάτων], για τους οπαδούς όμως του ελεύθερου λογισμικού και των ανοικτών προτύπων τα αρχικά θα έπρεπε σωστότερα να ήταν Digital Restrictions Management [ Διαχείριση Ψηφιακών Περιορισμών], διότι ο στόχος τους είναι να περιορίσουν την πρόσβαση του τελικού χρήστη σε διάφορες μορφές δεδομένων.
Σύμφωνα με τη δήλωση του Richard Stallman, προέδρου της Free Software Foundation [Ιδρύματος Ελεύθερου Λογισμικού], "Τα DRM προσβάλλουν τις ελευθερίες μας σε δύο επίπεδα. Επιτίθενται εναντίον των ελευθεριών μας με το να περιορίζουν  τη χρήση αντιγράφων δημοσιευμένων έργων. Αυτό σημαίνει ότι μας αναγκάζουν να χρησιμοποιούμε ιδιωτικό λογισμικό, το οποίο δε μας επιτρέπει να το ελέγχουμε. Όταν λοιπόν κάποιες εταιρίες οργανώνονται σχεδιάζοντας προϊόντα που μας περιορίζουν, πρέπει κι εμείς να οργανωθούμε για να τις νικήσουμε."

Όσοι λοιπόν θέλετε να πάρετε βοηθήσετε την εκστρατεία του Ιδρύματος Ελεύθερου Λογισμικού, επισκεφθείτε την ιστοσελίδα
http://www.defectivebydesign.org/blog/day-against-drm
για να προσθέσετε και τη δική σας φωνή.