Saturday, January 29, 2011

Ηλεκτρονικά Βιβλία και Ηλεκτρονικοί Αναγνώστες Η Ελλάδα του ΔΝΤ δανείζεται και αγοράζει τεχνολογία...


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Αθήνα, 28 Ιανουαρίου 2011
Με έκπληξη διαβάσαμε δημοσίευμα έγκυρης εφημερίδας που αναφέρεται σε μυστική σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου, παρουσία του Πρωθυπουργού, όπου συζητήθηκε το ενδεχόμενο κατάργησης των σχολικών βιβλίων και αντικατάστασής τους από ηλεκτρονικά βιβλία και ηλεκτρονικούς αναγνώστες. Προβληματίζει έντονα το γεγονός ότι στη σύσκεψη ακούστηκαν μόνο θετικά σχόλια για το εγχείρημα, καθώς και ότι εκφράστηκε η άποψη ότι είναι οικονομικά βιώσιμο αυτό το μέτρο.
Με κάθε σεβασμό προς πρόσωπα και θεσμούς, διερωτόμαστε:

  • Πώς είναι δυνατό να λαμβάνονται αποφάσεις τέτοιας εμβέλειας χωρίς ευρύτατη δημοσιότητα και αξιοποίηση Ελλήνων ειδικών;
  • Πώς είναι δυνατόν να αγνοείται η παιδαγωγική πλευρά του θέματος;
  • Έχουν υπ' όψιν τους οι κυβερνώντες ότι όλοι οι ηλεκτρονικοί αναγνώστες (e-readers) που κυκλοφορούν στην αγορά υποστηρίζουν αποκλειστικά κλειστά πρότυπα (formats), σε σημείο να καθίσταται, ενίοτε, αδύνατος ακόμη και ο δανεισμός περιεχομένου από μαθητή σε μαθητή;
  • Ποιο είναι το κόστος της ψηφιοποίησης τυχόν εκπαιδευτικού υλικού και της μετατροπής του στα υποστηριζόμενα κλειστά πρότυπα;
  • Γνωρίζει η πολιτική ηγεσία ότι υπάρχουν δοκιμασμένες παιδαγωγικά, ώριμες τεχνολογικά, ανοιχτές, ισχυρότερες και φθηνότερες λύσεις, όπως ο φορητός υπολογιστής (όχι απλά “αναγνώστης”) XO ( http://one.laptop.org/);
  • Ποιες είναι οι εταιρείες που θα καρπωθούν τα τεράστια κέρδη από τη μαζική αγορά των ηλεκτρονικών αναγνωστών και τι ποσοστό των κονδυλίων που θα διατεθούν θα μείνει στη χώρα;
  • Πώς δικαιολογείται σε περίοδο σκληρής λιτότητας και μείωσης μισθών αυτή η τεράστια και αμφίβολης αποτελεσματικότητας δαπάνη;
  • Πώς είναι δυνατόν το κυβερνών κόμμα να καταδικάζει ως Αντιπολίτευση πριν λίγα χρόνια την αποικιοκρατικού τύπου συμφωνία Αλογοσκούφη – Microsoft (http://bit.ly/fxePBT) και ως Κυβέρνηση να προσανατολίζεται σε επιλογές που δημιουργούν πολύ μεγαλύτερη τεχνολογική εξάρτηση στον ευαίσθητο τομέα της Παιδείας;
  • Ποια είναι, τελικά, η στρατηγική της Κυβέρνησης σε σχέση με τα ανοικτά πρότυπα και το Ελεύθερο Λογισμικό πέρα από φραστικές διακηρύξεις, ωραία συνθήματα και χρυσοπληρωμένες “επικοινωνιακές εκστρατείες”;
Αναμένοντας απαντήσεις στα ανωτέρω ερωτήματα υπενθυμίζουμε σε όλους την τεράστια σπατάλη που έγινε με τους μαθητικούς υπολογιστές (laptop) που μοιράστηκαν στους μαθητές της Α' Γυμνασίου το 2009, στα πλαίσια της “Ψηφιακής Τάξης”, μέτρο που ένα χρόνο μετά θεωρήθηκε αποτυχημένο και δεν επαναλήφθηκε. Το κόστος ήταν πολύ μικρότερο της δαπάνης που φαίνεται να είναι έτοιμη να εγκρίνει τώρα η Κυβέρνηση... Μήπως θα έχουμε νέα πρόστιμα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπως φημολογείται για την περίπτωση της Ψηφιακής Τάξης”, επιβαρύνοντας ακόμη περισσότερο τους δύσμοιρους φορολογούμενους;
Πρέπει, επιτέλους, να σταματήσουν οι προχειρότητες και οι χωρίς κανένα προηγούμενο σχεδιασμό πειραματισμοί στον ευαίσθητο χώρο της εκπαίδευσης. Οι νέες τεχνολογίες, οι διαδραστικοί πίνακες, οι ηλεκτρονικοί αναγνώστες και άλλα gadgets δεν είναι μαγικό ραβδί να μεταμορφώσουν τη Σταχτοπούτα – Παιδεία μας σε Πριγκίπισσα εν μία νυκτί. Ούτε οι “ξένοι εμπειρογνώμονες” καλές νεράιδες... Χωρίς σοβαρό σχεδιασμό, άμεση εμπλοκή ειδικών και αξιοποίηση των Πληροφορικών της εκπαίδευσης τα χρήματα του Ελληνικού λαού θα σπαταληθούν και η εκπαιδευτική διαδικασία θα δεχθεί μέγα πλήγμα. Ας σταματήσουν, λοιπόν, οι κυβερνώντες να περιφέρονται ως πλανόδιοι πωλητές επιδεικνύοντας τα εξ' Εσπερίας gadgets και ας εμπιστευθούν τους Έλληνες ειδικούς και εκπαιδευτικούς διαμορφώνοντας ένα ολοκληρωμένο σχέδιο μετάβασης του εκπαιδευτικού συστήματος στην Πληροφορική Εποχή. Ας μεριμνήσουν, επίσης, για τα κατεπείγοντα προβλήματα που αφορούν τη λειτουργία των σχολικών μονάδων, τη συντήρηση και τον ευπρεπισμό των κτιρίων και τη διασφάλιση αξιοπρεπών αμοιβών για τους εκπαιδευτικούς.
Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας
 


Την προσωπική μου γνώμη για το σοβαρότατο αυτό θέμα έχω εκθέσει σε ανάρτηση , μόλις δύο ημέρες πριν την επίσημη αυτή ανακοίνωση της ΕΠΕ, τονίζοντας το ρόλο που μπορούν να παίξουν στο νέο ψηφιακό σχολείο οι σχολικές βιβλιοθήκες. Ένα ψηφιακό σχολείο όμως απελευθερωμένο από κλειστό λογισμικό που χρησιμοποιεί μόνον εκπαιδευτικό υλικό χωρίς DRM.
Ένα σχολείο που παράγει και διαμοιράζεται τη γνώση χωρίς περιορισμούς μέσω μαθησιακών κοινοτήτων εκπαιδευτικών και εκπαιδευόμενων.

Friday, January 28, 2011

Κείμενα για βιβλιοθήκες στον ιστότοπο Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ.

Αναρτήθηκαν χτες διάφορα κείμενα για βιβλιοθήκες στην επίσημη ιστοσελίδα του Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ.
(κατεβείτε με τη ράβδο κύλισης στο κάτω μέρος της ιστοσελίδας)
http://www.minedu.gov.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=2106&Itemid=947&lang=el

Φυσικά αυτό που μας ενδιαφέρει πρωταρχικά είναι το
Γενικό Συμβούλιο Βιβλιοθηκών, Γενικών Αρχείων του Κράτους και Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης: 'Προτάσεις για τις Σχολικές Βιβλιοθήκες'
http://www.minedu.gov.gr/publications/docs/gs_sxolikes_bibliothhkes_110124.pdf


Πάρτε μέρος και στη συζήτηση
στο Πανελλήνιο Φόρουμ Σχολικών Βιβλιοθηκών [ΠΦΣΒ]
Συμβολή στο διάλογο για τη βελτίωση των σχολικών βιβλιοθηκών
http://3gym-kerats.att.sch.gr/library/forum/viewtopic.php?t=1451



Επίσης, 
ως αναπληρωματικό μέλος του Γενικού Συμβουλίου Βιβλιοθηκών, Γ.Α.Κ & Εκπ/κης Τηλεόρασης, έχω καταθέσει διάφορα κείμενα προς το συμβούλιο και τη σύμβουλο της υπουργού για θέματα βιβλιοθηκών.

Μπορεί να φανούν χρήσιμα και στη διαβούλευση σχετικά με τις βιβλιοθήκες, η οποία θα ξεκινήσει από το Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ.
μετά το πέρας  της Συνδιάσκεψης για την Διαμόρφωση Εθνικής Πολιτικής για τα Αρχεία και τις Βιβλιοθήκες
 στην Αίθουσα "Πρωτέας" στην Αίγλη του Ζαππείου  στις 27 και 28 Ιανουαρίου 2011.

Τα κείμενα διατίθενται στο διαδίκτυο, και μπορείτε να τα διαβάσετε χωρίς την ανάγκη αποθήκευσης.
Απλώς πατήστε τον υπερδεσμό του κειμένου που επιθυμείτε.
Δείτε τους υπερδεσμούς στην ιστοσελίδα της σχολικής βιβλιοθήκης 9ου/19ου Γυμνασίου Περιστερίου
http://9gym-perist.att.sch.gr/library/index.php?option=com_content&view=article&id=52:docs-sch-lib-ninos&catid=23:2010-12-14-09-12-14&Itemid=12


Wednesday, January 26, 2011

Σχολικές βιβλιοθήκες και μετάβαση στο ψηφιακό σχολείο


Από άρθρο στο ηλεκτρονικό Βήμα της 24/1/2011 πληροφορούμαι ότι η ηγεσία του Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ. πήρε μέρος σεμυστικές συσκέψεις Αμερικανών «σοφών» που έγιναν τις προηγούμενες ημέρες στο Μέγαρο Μαξίμου για να «ντύσουν» τις επικείμενες αλλαγές στα σχολεία.
Ο λόγος για τη χρήση ψηφιοποιημένου υλικού στα σχολεία.
Ηλεκτρονικά βιβλία, ηλεκτρονικές συσκευές ανάγνωσης, διαδραστικοί πίνακες, ψηφιοποιημένο υλικό στους επίσημους ιστότοπους του υπουργείου.
Πιθανολογείται πως το κόστος της μετάβασης στο νέο ψηφιακό σχολείο δε θα είναι απαγορευτικό, δεδομένου ότι θα γίνει μεγάλη οικονομία από τη μη εκτύπωση των έντυπων εγχειριδίων, μείωση ή εγκατάλειψη της χρήσης φωτοτυπιών κτλ.

Ελπίζω πως θα γίνει πράξη η πρόθεση του πρωθυπουργού
να αναζητηθούν εκπαιδευτικοί-ακτιβιστές που να έχουν αναπτύξει δικά τους προγράμματα ή να εφαρμόζουν ήδη με πρωτοβουλία τους στην τάξη καινοτόμα προγράμματα. Πρόκειται για το κίνημα «από τη βάση προς τα πάνω» που πρεσβεύει την αρχή ότι στα θέματα ψηφιακού υλικού οι μεγάλες αλλαγές μπορούν να έρθουν κυρίως από κάτω.
Οι ουσιαστικές αλλαγές στην εκπαίδευση εξ άλλου δεν πραγματοποιούνται με διατάγματα, αλλά με την ουσιαστική και οικειοθελή κινητοποίηση των εκπαιδευτικών.

Μιας και υπάρχουν αρκετές σχολικές βιβλιοθήκες που ήδη από καιρό έχουμε περάσει στη ψηφιακή εποχή, παρουσιάζοντας μαθήματα με χρήση των ΤΠΕ και χρησιμοποιώντας πληθώρα μέσων κοινωνικής δικτύωσης, όπως φόρουμ, ιστότοπους, ιστολόγια, συνεργατικούς χώρους wiki, και την ψηφιακή τάξη του ΠΣΔ, ευελπιστώ πως θα ακουστεί και η δική μας εμπειρία.

Οι απολύτως απαραίτητες προϋποθέσεις για το φηφιακό σχολείο του άμεσου μέλλοντος είναι:
  • ευρυζωνικές συνδέσεις διαδικτύου σε όλα τα σχολεία και τις 757 σχολικές βιβλιοθήκες
  • μαθητική ταμπλέτα [δηλ. υπολογιστής με ειδικό πρόγραμμα ανάγνωσης ηλεκτρονικών βιβλίων, π.χ FBReader, και δυνατότητα χρήσης, παραγωγής και μετάδοσης πολυμέσων με κάποια δωρεάν εφαρμογή, π.χ. Skype ή Google video] σε όλους του μαθητές
  • συγκέντρωση του τεράστιου ψηφιοποιημένου υλικού που έχουν ήδη παραγάγει πολλοί εκπαιδευτικοί-ακτιβιστές
  • όλα τα σχολικά εγχειρίδια σε ηλεκτρονική μορφή
  • καμιά δέσμευση από αντιεκπαιδευτικούς περιορισμούς “δικαιωμάτων' τύπου DRM, με χρήση αποκλειστικά δωρεάν υλικού με άδειες μόνον Creative Commons
  • χρήση αποκλειστικά ελεύθερου λογισμικού/λογισμικού ανοικτού κώδικα [ΕΛ/ΛΑΚ], ώστε να μη δαπανώνται τεράστια ποσά για άδειες κλειστών πακέτων λογισμικού
  • δημιουργία μιας Διαδικτυακής Νεανικής Βιβλιοθήκης [ΔΙΝΕΒΙ] www.box.net/shared/v5i4glh2ak

'Ολα τα παραπάνω σήμερα δεν είναι σενάρια επιστημονικής φαντασίας. Όλο το λογισμικό που προανάφερα υπάρχει ήδη, ταμπλέτες δε όπως π.χ. η κινέζικη P07 Winpad (με λειτουργικό Ουμπούντου) πιθανολογείται πως θα κοστίζει περί τα 400 δολάρια, τιμή δηλαδή πολύ χαμηλότερη του υποφορητού που δόθηκε το Σεπτέμβριο 2009 σε όλα τα πρωτάκια του γυμνασίου.
Εννοείται δε ότι ο αμείλικτος συναγωνισμός μεταξύ των εταιριών hardware και συσκευών θα κατεβάσει τις τιμές ειδικά των ταμπλετών ακόμη περισσότερο πολύ σύντομα.
Αυτό που χρειάζεται πρώτα όμως είναι η προσεκτική αξιολόγηση των προηγούμενων πιλοτικών προγραμμάτων:
α) μαθητικός υπολογιστής σε όλους τους μαθητές το σχολικό έτος 2009-2010
β) διαδραστικοί πίνακες το σχολικό έτος 2010-2011
γ) χρήση του υποφορητού OLPC σε αρκετά δημοτικά σχολεία τα τελευταία δύο χρόνια
δ) μαθήματα με χρήση ΤΠΕ σε μεμονωμένες σχολικές βιβλιοθήκες, ή σε τάξεις δημόσιων σχολείων

Tuesday, January 25, 2011

Ενίσχυση της δανειστικής βιβλιοθήκης του ΕΠΑ.Λ Μήλου στη μνήμη της Παρασκευής Ζούλια

[Από την ανάρτηση στο μπλογκ


Το Επαγγελματικό Λύκειο Μήλου (ΕΠΑ.Λ Μήλου) και η δανειστική του βιβλιοθήκη κοινοποίησε στα ΜΜΕ της Μήλου επιστολή που αναφέρει και στηρίζει τη προσπάθεια και το έργο για τη Βιβλιοθήκη Παρασκευή Ζούλια.
Ένα μικρό απόσπασμα ακολουθεί ενώ στο τέλος του κειμένου παρατίθενται το πλήρες κείμενο.
(Απόσπασμα) Το Επαγγελματικό Λύκειο Μήλου (ΕΠΑ.Λ Μήλου) και η δανειστική του βιβλιοθήκη, με τους καθηγητές που το επανδρώνουν, εκφράζουν τις δημόσιες ευχαριστίες τους για μια αξιέπαινη ενέργεια. Εμείς δηλώνουμε την απόλυτη υποστήριξη μας σε αυτή την πρωτοβουλία. Στους δύσκολους καιρούς της αναξιοπιστίας που ζούμε τέτοιες ενέργειες αποτελούν μια ηλιαχτίδα στην καταχνιά της απογοήτευσης και εξατομίκευσης που κυριαρχεί γύρω μας. Μας δείχνουν πως η ζωή δεν είναι μόνο επιβίωση. Η καλλιέργεια της γνώσης και ευαισθησίας που φέρνει το ‘ταξίδι’ του βιβλίου είναι απαραίτητος όρος για την υπέρβαση της οποιασδήποτε κρίσης. Ας βοηθήσουμε λοιπόν όλοι μας για τη μεγαλύτερη δυνατή επιτυχία αυτής της αξιέπαινης πρωτοβουλίας. Το οφείλουμε στη μνήμη της Παρασκευής…
Την επιστολή υπογράφουν ο Διευθυντής του ΕΠΑ.Λ Μήλου κ. Καραμήτσος Θεόδωρος και ο κ. Μάλλης Γιώργος Υπεύθυνος της Βιβλιοθήκης του ΕΠΑΛ. Μπορείτε να την διαβάσετε εδώ:
ΕΠΑΛ Μήλου

Monday, January 24, 2011

Παρουσίαση έντυπου γαλλοελληνικού λεξικού στη σχολική βιβλιοθήκη με χρήση του sxolinux










Σήμερα έγινε από την καθηγήτρια γαλλικών Βάσω Δεβελέκου παρουσίαση του έντυπου γαλλοελληνικού λεξικού ΚΑΟΥΦΜΑΝ που διαθέτει η συλλογή της βιβλιοθήκης μας σε μαθητές της Γ'  Τάξης του 19ου Γυμνασίου Περιστερίου.
Τα μαθήματα αυτά γίνονται στα πλαίσια του προγράμματος πληροφοριακής παιδείας, χρησιμοποιώντας πάντοτε το έντυπο διαθέσιμο υλικό, το ψηφιοποιημένο υλικό της βιβλιοθήκης αλλά και τις Νέες Τεχνολογίες.
Βέβαια η εξοικείωση των μαθητών στη χρήση των λεξικών θα τους βοηθήσει και στην εκμάθηση της ξένης γλώσσας.

Το σχέδιο μαθήματος στο συνεργατικό χώρο της βιβλιοθήκης.
http://vivliothiki.wikispaces.com/French+dictionaries
Το εκπαιδευτικό υλικό [παρουσίαση & φύλλο εργασίας] υπάρχει στην ηλεκτρονική μας τάξη
στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο
Λεξικά γαλλικής γλώσσας (G666127)
http://eclass.sch.gr/courses/G666127/ 
[Πατήστε  το "υλικό μαθήματος']


Στη σημερινή παρουσίαση χρησιμοποιήθηκε η ελληνική διανομή GNU/Linux
sxolinux 2010.0, η οποία βασίζεται στη πιο διαδεδομένη ίσως διανομή λίνουξ, την  Ubuntu 10.04, η οποία είναι ιδιαίτερα εύκολη στη χρήση ακόμη και από εντελώς αρχάριους χρήστες.
Η διανομή αυτή είναι ένα λειτουργικό σύστημα ελεύθερου λογισμικού ειδικά φτιαγμένο από Έλληνες εκπαιδευτικούς για Έλληνες μαθητές.
Εμείς βέβαια χρησιμοποιήσαμε την έκδοση για γυμνάσιο, η οποία περιλαμβάνει άφθονο εκπαιδευτικό υλικό και φυσικά τη σουίτα γραφείου OpenOffice.
[Υπάρχει όμως και έκδοση για το δημοτικό.]
Φυσικά όλα τα πακέτα λογισμικού παρέχονται νομίμως και δωρεάν, αφού είναι ΕΛ/ΛΑΚ, και προσφέρουν ασφάλεια, σταθερότητα και ευελιξία.
Να προσθέσω εδώ μια αυτολεξί διευκρίνιση των φίλων προγραμματιστών και χρηστών της κοινότητας του Σχολίνουξ:
Δεν στοχεύουμε σε προεγκαταστάσεις στα laptops ούτε σε «συννενοήσεις» με υπουργεία, μαγαζιά κλπ. Κάνουμε το γούστο μας, ερασιτεχνικά με την ρομαντική έννοια, δηλαδή δεν «πουλάμε» κάτι ούτε «βγάζουμε» κάτι.
Το λειτουργικό δοκιμάστηκε σε φλασάκι 4GB και αποδείχτηκε πραγματικός 'πύραυλος", όπως βλέπετε και στο χαρακτηριστικό σηματάκι που εμφανίζεται στην επιφάνεια εγρασίας GNOME.

Διαβάστε όλες τις λεπτομέρειες  για το ελληνικό λειτουργικό Σχολίνουξ
στην επίσημη ιστοεσελίδα
http://www.sxolinux.gr/

Friday, January 21, 2011

Συνδιάσκεψη για τις Βιβλιοθήκες (27/1/11)

Στις 27 & 28 Ιανουαρίου 2011 θα πραγματοποιηθεί  στην αίθουσα Πρωτέας στην Αίγλη Ζαππείου η συνδιάσκεψη για τη διαμόρφωση της Εθνικής Πολιτικής για τις Βιβλιοθήκες και τα Αρχεία
Για το πρόγραμμα της συνδιάσκεψης  υπεύθυνη είναι ειδική Επιστημονική και Οργανωτική Επιτροπή του Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ.
Η συνδιάσκεψη τελεί υπό την αιγίδα του Προέδρου της Δημοκρατίας κυρίου Κάρολου Παπούλια.


[Η δεύτερη ημέρα αφορά μόνον τα Γενικά Αρχεία του Κράτους.]



1Η ΗΜΕΡΑ: ΕΝΑΡΞΗ & ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ

ΕΝΑΡΞΗ
ΟΜΙΛΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΟΥ
ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ

09:00-10:15
Εγγραφή συνέδρωνΑφίξεις - Καφές
11:00-11:05
Πρόεδρος Δημοκρατίας: ‘Έναρξη Συνδιάσκεψης’
11:05-11:25
Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων: ‘Κεντρική ομιλία_Εθνική Πολιτική Αρχείων & Βιβλιοθηκών’     
11:25-11:30
Υπουργός  Εσωτερικών, Αποκέντρωσης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης
11:30-11:35
Υπουργός Πολιτισμού & Τουρισμού
11:35-11:40
Περιφερειάρχης Αττικής
11:40-11:45
Δήμαρχος Αθηνών
11:45-11:50
Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος»  
---
Ίδρυμα Μποδοσάκη
11:50-11:55
Φ. Λέντζας, Πρόεδρος Εθνικού Ιδρύματος Νεότητας



1Η ΕΝΟΤΗΤΑ:
ΔΙΕΘΝΗΣ
ΕΜΠΕΙΡΙΑ
12:00-12:05
Προεδρείο: Β. Τσιμπούκης, Δ/ντής Τμήματος Πληροφόρησης, IRC-Αμερικανική Πρεσβεία [παρέμβαση]
12:05-12:20
R. Savard, bibl.prof, Ph.D, Πρόεδρος της AIFBD, Καθηγητής Βιβλιοθηκονομίας στο Πανεπιστήμιο του Μόντρεαλ, Καναδάς: ‘Καναδικές τάσεις στη συνεργασία μεταξύ βιβλιοθηκών’ 
12:20-12:35
R. Berard, Δ/ντής του ABES, Πρόεδρος της Επιτροπής της IFLA για Διαχείριση και Μάρκετινγκ, Γαλλία: ‘Προκλήσεις για βιβλιοθήκες με καινοτόμες δράσεις βάσει κριτηρίων αυξημένης αποδοτικότητας: Πως η IFLA και η διεθνής εμπειρία μπορούν να βοηθήσουν’
12:35-12:50
B. Wigell-Ryynänen, Σύμβουλος σε θέματα Πολιτισμού, Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, Φινλανδία: ‘Διασφαλίζοντας την πρόσβαση στις πηγές της γνώσης και του πολιτισμού:  Στρατηγική ανάπτυξη δημοσίων βιβλιοθηκών στη Φινλανδία’
12:50-13:05
J. Thorhauge, Γενικός Δ/ντής της Υπηρεσίας Βιβλιοθηκών και Μέσων, Δανία: ‘Η πολιτική βιβλιοθηκών της Δανίας: Προς μια νέα αντίληψη της βιβλιοθήκης στην κοινωνία της γνώσης’ 



2Η ΕΝΟΤΗΤΑ:
ΕΦΟΡΕΙΑ ΓΑΚ & ΓΕΝ. ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ
13:10-13:15
Προεδρείο: Δ. Αρβανιτάκης, Υπεύθυνος εκδόσεων του Μουσείου Μπενάκη, Συγγραφέας, Σ. Ζουμπουλάκης, Δ/ντής του περιοδικού ‘Νέα Εστία’, Συγγραφέας [παρέμβαση]
13:15-13:25
Ν. Καραπιδάκης, Καθηγητής Μεσαιωνικής Ιστορίας του Τμήματος Ιστορίας του Ιονίου Πανεπιστημίου, Πρόεδρος Εφορείας ΓΑΚ: ‘Οι μεγάλοι άξονες της αρχειακής πολιτικής προς συζήτηση’
13:25-13:35
Γ. Ζάχος, Δ/ντής της Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Πρόεδρος του Γενικού Συμβουλίου Βιβλιοθηκών, Γενικών Αρχείων του Κράτους και Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης: ‘Για μια νέα εθνική πολιτική βιβλιοθηκών: Ιδέες και προτάσεις του Γενικού Συμβουλίου Βιβλιοθηκών, Γενικών Αρχείων του Κράτους και Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης’



ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ
13:40-14:40
Ελαφρύ γεύμα



3Η ΕΝΟΤΗΤΑ:
ΕΘΝΙΚΗ
ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΕΛΛΑΔΟΣ
14:45-14:50
Προεδρείο: Θ. Βαλτινός, Συγγραφέας [παρέμβαση]
14:50-15:00
Α. Φωκάς, Καθηγητής Πανεπιστημίου, Πρόεδρος Εφορευτικού Συμβουλίου ΕΒΕ: ‘Ο διαχρονικός ρόλος της βιβλιοθήκης’
15:00-15:05
Αικ. Κορδούλη, Αναπληρώτρια Γενική Διευθύντρια ΕΒΕ: ‘Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος’
15:05-15:10
Κ. Στάικος, Ιστορικός βιβλίου, Αρχιτέκτων: ‘Για μια πολιτική της σχέσης βιβλιοθήκης - βιβλίου’
15:10-15:20
Σ. Κόλλιας, Καθηγητής στη Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου: ‘Εθνικός Συσσωρευτής και προβολή στη Europeana
15:20-15:30
Π. Πολέμη, Ιστορικός, Συγγραφέας: ‘Εθνική αναδρομική βιβλιογραφία’



4Η ΕΝΟΤΗΤΑ:
ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ
ΔΙΑΣΤΑΣΗ &
ΥΠΕΡΕΘΝΙΚΗ
ΔΡΑΣΗ
15:30-15:35
Προεδρείο: Β. Κολυβά, Στέλεχος ΕΥΔ ‘Ψηφιακή Σύγκλιση’ [παρέμβαση]
15:35-15:45
Π. Τσιαβός, Research Officer, EnCoRe project, London School of Economics: ‘Η έννοια των ανοικτών δεδομένων και της ανοικτής πρόσβασης’
15:45-15:55
Ι. Τροχόπουλος, Δ/ντής Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης Βέροιας: ‘Από τη Μέδουσα στη Europeana: From Local to Global Development 

15:55-16:05
Α. Αράχωβα, Βιβλιοθηκονόμος, ΕΒΕ: ‘Επεκτείνοντας τα όρια: Οι βιβλιοθήκες από το ‘εθνικό’ στο ‘υπερεθνικό’’
16:05-16:15
Μ. Πυργιώτης, Δ/ντής Δημόσιας Κεντρικής Ιστορικής Βιβλιοθήκης Σάμου: ‘Βιβλιοθήκες σε ανάπτυξη-Βιβλιοθήκες και ανάπτυξη’
16:15-16:25
Μ. Τζεκάκης, πρώην Δ/ντής της Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Κρήτης: ‘Χρειαζόμαστε βιβλιοθήκες σήμερα; Αν η απάντηση στο προηγούμενο ερώτημα είναι θετική, τι είδους βιβλιοθήκες χρειαζόμαστε;’
16:25-16:35
Ε. Σεμερτζάκη, Βιβλιοθηκονόμος, MSc., Αναπληρώτρια Προϊσταμένη της Βιβλιοθήκης, Τράπεζα της Ελλάδος: ‘Υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας των βιβλιοθηκών: Νέοι τρόποι ανάπτυξής τους και βελτίωσης της ποιότητας ζωής των πολιτών’



5Η ΕΝΟΤΗΤΑ:
ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ,
ΣΧΟΛΕΙΟ &
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
16:35-16:40
Προεδρείο: Α. Ιωαννίδου, Επίκουρη Καθηγήτρια Σλαβολογίας, Τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας   [παρέμβαση]
16:40-16:50
Α. Παπάζογλου, Δ/ντρια των Βιβλιοθηκών του Ελληνοαμερικανικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος, Κολλέγιο Αθηνών – Κολλέγιο Ψυχικού: ‘Η σχολική βιβλιοθήκη, κέντρο μάθησης, πληροφόρησης και πληροφοριακής παιδείας’
16:50-17:00
Α. Λιοναράκης, Αναπληρωτής Καθηγητής Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου,  
Πρόεδρος στην Επιστημονική Εταιρεία «Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης»: ‘Βιβλιοθήκες και εξ αποστάσεως εκπαίδευση’
17:00-17:10
Μ. Ζεκεντέ, Προϊσταμένη Αιαντείου Δημόσιας Βιβλιοθήκης Αταλάντης: ‘Εκπαιδευτικά προγράμματα δημοσίων βιβλιοθηκών’



ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ
17:10-17:40
Καφές



6Η ΕΝΟΤΗΤΑ:
ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΕΣ
ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ,
ΒΙΒΛ/ΚΗ ΒΟΥΛΗΣ
& ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ
17:40-17:45
Προεδρείο: Φ. Τσιμπόγλου, Δ/ντής Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Κύπρου  [παρέμβαση]
17:45-17:55
Ε. Αμπατζή, Δ/ντρια της Βιβλιοθήκης της Βουλής: ‘Οι ρόλοι της Βιβλιοθήκης της Βουλής στο εθνικό δίκτυο βιβλιοθηκών’
17:55-18:10
Ν. Μήτρου, Καθηγητής Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου,
Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών: ‘Οι ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες και το όραμα της ενιαίας ελληνικής βιβλιοθήκης του 21ου αιώνα’
18:10-18:20
Ε. Σαχίνη, Χημικός Μηχανικός, Προϊσταμένη του Τμήματος Στρατηγικής και Ανάπτυξης του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης: ‘ΕΚΤ/ Στρατηγική για ψηφιακό περιεχόμενο και υπηρεσίες’
---
Α. Φράγκου, Δ/ντρια της Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας: ‘Πνευματικά δικαιώματα’, (γραπτή παρέμβαση)



7Η ΕΝΟΤΗΤΑ:
ΔΗΜΟΣΙΕΣ
ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ
& ΕΘΝ. ΔΙΚΤΥΟ
---
Προεδρείο: Β. Σκοπελίτης, Προϊστάμενος Δ/νσης Βιβλιοθηκών και Γενικών Αρχείων,  Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων
18:20-18:30
Ι. Σαπουντζής, Δ/ντής Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης Σερρών: ‘Η συμβολή της Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης Σερρών στην πολιτιστική ζωή και πολιτιστικά δρώμενα στην επαρχία’
18:30-18:40
Κ. Κεράστα, Βιβλιοθηκονόμος, Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λεβαδείας: ‘Η δικτύωση των δημοσίων βιβλιοθηκών την εποχή του ‘Καλλικράτη’’
18:40-18:45
Μ. Ρούσσου, Προϊσταμένη της Δημόσιας Βιβλιοθήκης Λευκάδας: ‘Δημόσιες βιβλιοθήκες: Παρόν και μέλλον/ Η περίπτωση της Δημόσιας Βιβλιοθήκης Λευκάδας’



8Η ΕΝΟΤΗΤΑ:
ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ
ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ
& ΕΘΝ. ΔΙΚΤΥΟ
18:45-18:50
Προεδρείο: Ι. Στεργιοπούλου,  Βιβλιοθηκονόμος, Προϊσταμένη «Κοβεντάρειου» Δημοτικής Βιβλιοθήκης Κοζάνης [παρέμβαση]
18:50-19:00
Χ. Κυριακοπούλου, Βιβλιοθηκονόμος-Κοινωνιολόγος, Προϊσταμένη Εφόρων Βιβλιοθηκών Δημοτικής Βιβλιοθήκης του Πολιτιστικού Οργανισμού Δήμου Καλλιθέας: ‘Το σύστημα των δημοτικών βιβλιοθηκών ως ενεργή συνιστώσα στο εθνικό δίκτυο βιβλιοθηκών’  
19:00-19:10
Δ. Μέλλου, Δ/ντρια της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Χαϊδαρίου: ‘Καινοτόμες δράσεις των δημοτικών βιβλιοθηκών εν όψει του Καλλικράτη και της οικονομικής κρίσης: Το παράδειγμα της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Χαϊδαρίου’



9Η ΕΝΟΤΗΤΑ:
ΒΙΒΛΙΟ &
ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ
19:10-19:15
Προεδρείο: Δ. Καψάλης,  Δ/ντής Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης, Συγγραφέας [παρέμβαση]
19:15-19:25
Μ. Ζορμπά, Διδ. Πολιτισμικής θεωρίας και Πολιτικής στο Μεταπτυχιακό Τμήμα Διοίκησης Πολιτιστικών Μονάδων του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, Συγγραφέας: ‘Η πολιτική διαχείριση της δημόσιας ανάγνωσης στην εποχή της ψηφιοποίησης, του διαδικτύου  και των πολυμέσων: Το αθέατο εργαστήριο στην υπηρεσία του δημόσιου πολιτισμικού χώρου και  του πολίτη’
19:25-19:35
Τ. Θεοδωρόπουλος, Πρόεδρος Εθνικού Κέντρου Βιβλίου, Συγγραφέας: ‘Οι βιβλιοθήκες και η ζωή της πόλης’
19:35-19:45
Η. Λιβάνης, εκδότης: ‘Βιβλιοθήκες και βιβλιοφιλία’
19:45-19:55
Α. Καστανιώτης, εκδότης: ‘Νέες πλατφόρμες για E-books



Tuesday, January 18, 2011

Εντυπώσεις από το εγκυκλοπαιδικό εργαστήρι της Βικιπαίδειας στο ΕΙΕ


Πραγματοποιήθηκε χτες ένα ολοζώντανο εγκυκλοπαιδικό εργαστήρι για την ελληνική έκδοση της wikipedia, τη Βικιπαίδεια.
Ο Γιάννης Γιανναράκης μας κάλεσε όλους να συμματάσχουμε στον εμπλουτισμό της Βικιπαίδειας, βάζοντας το φιλόδοξο στόχο του διπλασιασμού των άρθρων της.
Στη συνέχεια ο Κωνσταντίνος Σταμπουλής ξεκαθάρισε αρκετά ζητήματα για το τι ακριβώς είναι (αλλά και τι ΔΕΝ είναι) η Βικιπαίδεια και ποιες είναι οι αρχές της.
Σειρά είχε ο  Μαρκέλλος Στεβής που μας έδειξε πώς μπορούμε να βοηθήσουμε κι εμείς εμπλουτίζοντας, ή βελτιώνοντας το περιεχομενό της.
Κατόπιν η Ευγενία Αμαξίδου μας εξήγησε τον τρόπο συνεργασίας, την εξέλιξη ενός άρθρου, τις διαδικασίες διαγραφής, τη δουλειά των συντακτών και το ρόλο των διαχειριστών.
Στο τέλος, ο Τάσος Τζαβάρας έδειξε πώς γίνεται πρακτικά η δημιουργία ενός άρθρου με βασική μορφοποίηση και τον  τρόπος επεξεργασίας από τον εύχρηστο επεξεργαστή κειμένου που διαθέτει ο συνεργατικός χώρος [wiki] της Βικιπαίδειας.
Φυσικά, αρκετοί που είχαμε φέρει τους φορητούς μας, ασχοληθήκαμε επί τόπου με τη  επεξεργασία ή δημιουργία κάποιου άρθρου, βοηθούμενοι από τους έμπειρους διαχειριστές της Βικιπαίδειας.

Το συγκεκριμένο άρθρο που δημιουργήθηκε χτες το βράδυ στο εργαστήρι ήταν το "Βικτόρια Χίσλοπ'. Μάλιστα, αν επισκεφθείτε το άρθρο και πατήσετε, πάνω αριστερά, την προβολή ιστορικού, θα δείτε πώς εξελίσσεται το γράψιμο του άρθρου από τους συμμετέχοντες συντάκτες ή διαχειριστές.
Βλέπετε πως μόνον εντός εικοσιτετραώρου, από τη δημιουργία του άρθρου χτες στο εργαστήρι, στις 17:40, μέχρι την ώρα που γράφω αυτή την ανάρτηση σήμερα, στις 16:15, έχουν ασχοληθεί ήδη 10 άτομα εθελοντές της Βικιπαίδειας, και το άρθρο πραγματικά αυξάνει ποσοτικά από 5.864 bytes σε 6.517 bytes, αλλά κυρίως βελτιώνεται και ποιοτικά. 
Εδώ ακριβώς είναι ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα  της συνεργατικής διαδικτυακής εγκυκλοπαίδειας Βικιπαίδεια. Η προσφορά μεγάλου αριθμού εθελοντών.


 Ολόκληρο το βίντεο της εκδήλωσης, που έγινε στο μικρό αμφιθέατρο του ΕΙΕ, μπορείτε να παρακολουθήσετε στην  ιστοσελίδα
http://mywikipedia.ellak.gr/?p=52

Μάθετε περισσότερα για την εγκυκλοπαίδεια διαβάζοντας απαντήσεις σε συνηθισμένες ερωτήσεις και τη σελίδα βοήθειας για τη χρήση και το έργο αυτού του εγχειρήματος.

Και ας μην ξεχνάμε:
Η ελληνική έκδοση της εγκυκλοπαίδειας περιλαμβάνει αυτή τη στιγμή 58.719 άρθρα.
Με τη συνεισφορά όλων, μπορούμε γρήγορα να τα διπλασιάσουμε και να τα βελτιώσουμε. Τέλειο άρθρο μάλλον δεν υπάρχει. Μπορεί όμως να γίνει καλύτερο αν βοηθήσουν εθελοντές με γνώσεις και μεράκι!

Δείτε και την ειδική έκκληση προς εκπαιδευτικούς και ερευνητές
http://news.in.gr/science-technology/article/?aid=1231074237

Το υπουργείο παιδείας υποστηρίζει τον εμπλουτισμό της ελληνικής έκδοσης της ανοιχτής online ψηφιακής εγκυκλοπαίδειας WIKIPEDIA (ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ, http://el.wikipedia.org/).  Στόχος είναι η ελληνική έκδοση της WIKIPEDIA  να γίνει μια από τις καλύτερες διεθνώς, ξεπερνώντας τα 100.000 λήμματα, με τη συστηματική προσθήκη νέου εκπαιδευτικού περιεχομένου.