Download: Fast, Fun, Awesome

Wednesday, May 15, 2013

ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ: Εικόνα σου είμαι, Πολιτεία, και σου μοιάζω…

Αναδημοσίευση από
ο αναγνώστης [περιοδικό για το βιβλίο και τις τέχνες]

13 Μαΐου, 2013

Του Κώστα Ακρίβου.

Στην περίπτωση των Σχολικών Βιβλιοθηκών, από την πρώτη στιγμή που αποφασίστηκε η λειτουργία τους ως το περυσινό οριστικό κλείσιμο, θα μπορούσε να πει κανείς ότι καθρεφτίζεται ένα τμήμα από την παθογένεια της ελληνικής μεταπολιτευτικής κοινωνίας : αδιαφάνεια, υπόγειες δοσοληψίες, ημιτελείς προσπάθειες, μικροπολιτισμός, απουσία προγράμματος, ερασιτεχνισμοί και αστοχίες, κυβερνητικός αυταρχισμός.
Για την ιστορία να θυμίσουμε ότι οι Σ.Β. άρχισαν να λειτουργούν από τη σχολική χρονιά 1999-2000. Η Ευρωπαϊκή Ένωση αξιολογώντας πως η μάθηση είναι μια ευρύτερη εκπαιδευτική διαδικασία, που δεν μπορεί να περιοριστεί στα όρια του σχολικού προγράμματος, χρηματοδότησε το φιλόδοξο σχέδιο της δημιουργίας 499 Σ.Β. στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, στο χώρο αντίστοιχων σχολικών μονάδων, και τα επόμενα χρόνια άλλων περίπου τριακοσίων. Κάθε Σ.Β. προμηθεύτηκε την εγκεκριμένη από το ΥΠΕΠΘ συλλογή 5.000 τίτλων (περιοδικών, βιβλίων και πολυμέσων), εξοπλισμό οπτικοακουστικών μέσων, ενώ απέκτησε πρόσβαση στο Internet. Οι Σ.Β. δημιουργήθηκαν με κριτήρια που καθορίζονται από διεθνή πρότυπα και με τη δυνατότητα να εξελιχτούν σε άρτια και αυτόνομα πληροφοριακά κέντρα, εξυπηρετώντας τις ανάγκες όχι μόνο της σχολικής μα και της ευρύτερης κοινότητας στην οποία ανήκαν.
Η υπόθεση των Σ.Β. άρχισε να απασχολεί τον Τύπο από την πρώτη κιόλας μέρα που ανακοινώθηκε η απόφαση για τη λειτουργία τους, όταν ακούστηκαν και γράφτηκαν πολλά γύρω από το ποιοι εκδοτικοί οίκοι πριμοδοτήθηκαν και ποιοι αποκλείστηκαν, όπως και για τους τίτλους και τα κριτήρια με τα οποία επιλέχτηκαν τα βιβλία.
Παρ΄ όλα αυτά για δεκατρία χρόνια οι 757 Σ. Β.  σε ολόκληρη την Ελλάδα κατάφεραν να πετύχουν σε αρκετά ικανοποιητικό βαθμό εκείνο που δυστυχώς το σημερινό σχολείο δεν έχει μπορέσει : να φέρει το βιβλίο κοντά στους νέους. Με ένα πλήθος από δράσεις και ενέργειες, με την αγάπη και το μεράκι των καθηγητών που ανέλαβαν ως υπεύθυνοι για τη λειτουργία τους, αλλά και τη συμπαράσταση των περισσοτέρων καθηγητών του σχολείου που φιλοξένησε τις Σ.Β., οι μαθητές για πρώτη φορά στη ζωή τους πέρασαν το κατώφλι μιας βιβλιοθήκης, τους δόθηκε η ευκαιρία-χαρά να γνωρίσουν από κοντά έναν τόσο μεγάλο αριθμό βιβλίων, να επιλέξουν βιβλία σύμφωνα με τα δικά τους γούστα και κριτήρια, να βοηθηθούν σε πολλές σχολικές εργασίες, αλλά και να ονειρευτούν μέσα από τις σελίδες των λογοτεχνικών βιβλίων. Πολλές φορές η διδασκαλία του μαθήματος – όχι μόνο των φιλολογικών – γινόταν στο χώρο της βιβλιοθήκης΄ στη βιβλιοθήκη επίσης οργανώνονταν κατά καιρούς θεματικές εκθέσεις με κάθε αφορμή (ημέρα παιδικού βιβλίου, αφιερώματα σε συγγραφείς, εθνικές επέτειοι κ.ά.)΄ σε πολλές Σ.Β. λειτούργησαν λέσχες ανάγνωσης ή μικρά σεμινάρια δημιουργικής γραφής, ενώ έγιναν και παρουσιάσεις λογοτεχνών΄ τα αφιερώματα σε ειδικά θέματα ή οι εκθέσεις ζωγραφικής και γλυπτικής δεν έλειψαν, όπως δεν έλειψαν και οι επισκέψεις μαζί και ο δανεισμός βιβλίων από ανθρώπους που δεν είχαν άμεση σχέση με το σχολείο, απλώς τη θεωρούσαν ως τη δημόσια βιβλιοθήκη της γειτονιάς τους.
Τότε; Δηλαδή τι συνέβη και έκλεισαν; Σε ποια αμαρτία ολίσθησαν οι υπεύθυνοι για τη λειτουργία της ή τα σχολεία στα οποία υπήρχαν οι εν λόγω βιβλιοθήκες; Η απάντηση είναι εύκολη όσο και οδυνηρή : το υπουργείο παιδείας απαίτησε να επιστρέψουν οι καθηγητές που ήταν αποσπασμένοι και επιφορτισμένοι με τη λειτουργία των βιβλιοθηκών στα σχολεία στα οποία ανήκαν, έτσι ώστε να εξοικονομηθούν θέσεις εργασίας και να μην προσληφθούν αναπληρωτές για την κάλυψη της οργανικής θέσης τους. Για να χρυσώσει το χάπι, το υπουργείο ανακοίνωσε ότι στο μέλλον θα μπορούσε να λειτουργήσει κάποια ή κάποιες Σ.Β. για “συμπλήρωση ωραρίου” των καθηγητών του σχολείου, ανοίγοντας τη Σ.Β. για “ένα έως τρία δίωρα την εβδομάδα” – τέτοια γενναιοδωρία απέναντι στη μαθητική κοινότητα.
Το τι κέρδισε η Πολιτεία από αυτή την κίνηση ας το αφήσουμε καλύτερα ασχολίαστο. Αλλά δεν μπορεί να αφήσει κανείς ασχολίαστη και αναπάντητη την απορία : Εντάξει, να επιστρέψουν οι αποσπασμένοι καθηγητές στη θέση τους, έτσι ώστε να σωθεί η οικονομία της χώρας΄ αλλά τότε γιατί δεν προσλαμβάνονται απόφοιτοι-άνεργοι από τις Σχολές Βιβλιοθηκονομίας, ώστε να λειτουργήσουν ξανά οι τώρα κλειδωμένες-αραχνιασμένες- λεηλατημένες βιβλιοθήκες;
Ας γίνουμε λίγο σοβαροί. Αυτά είναι ερωτήματα που επιδέχονται απαντήσεις που αφορούν στα πολιτισμένα κράτη. Σε μια χώρα σαν τη δική μας όπου το βιβλίο αντιμετωπίζεται από τους εκάστοτε υπουργούς, κυρίως της “Παιδείας” και του “Πολιτισμού”, σαν τριτεύον πολιτισμικό αγαθό – νωπά τα ανδραγαθήματα του σημερινού υπουργεύοντος – , είναι απολύτως φυσικός ο ετσιθελισμός και το αποφασίζομε-και-καταργούμε της Πολιτείας. Όσο κι αν ακούγεται παράλογο, ωστόσο για τα ελληνικά δεδομένα είναι εντελώς λογικό να υπάρχουν αυτή τη στιγμή κλειδωμένες 757 βιβλιοθήκες, σε μια εποχή όπου το δημόσιο σχολείο βάλλεται από παντού και η παιδεία περνάει μία από τις μεγαλύτερες κρίσεις στην ιστορία της. Ή, με άλλα λόγια, “τι χρειάζεται η ποίηση στους μίζερους καιρούς μας;”
Τελειώνοντας. Ήμουν και εγώ ένας από τους καθηγητές που υπηρέτησαν όλα αυτά τα χρόνια την υπόθεση των Σ.Β. Με τούτο εδώ το κείμενο δεν θέλω να κάνω καμία έκκληση, ούτε να εκφράσω προσωπικά ή συντεχνιακά παράπονα. Απλώς μεταφέρω αυτό που άκουσα τυχαία από έναν μαθητή της Α΄ τάξης : “Γιατί δεν μπορούμε να δανειστούμε βιβλία από τη βιβλιοθήκη του σχολείου μας, που ανοίγει μονάχα όταν είναι να κάνουμε πρόβα για τη χορωδία ή να στείλει εκεί ο διευθυντής κανένα παιδί για τιμωρία;”

Οι σχολικές βιβλιοθήκες στην εκπαίδευση και την κοινωνία "Η ανάπηρη παιδεία μας"

Στα πλαίσια της 10ης Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου στη Θεσσαλονίκη μπορείτε να παρακολουθήσετε τις εκδηλώσεις που θα πραγματοποιηθούν.

  στρογγυλό Τραπέζι 
την Κυ ρι ακ ή 1 9 Μ αΐ ου 2 0 1 3
11:00 - 13:00
με ΘΕΜΑ:
Οι σχολικές βιβλιοθήκες στην εκπαίδευση και την κοινωνία «Η ανάπηρη παιδεία μας»

Συμμετέχουν οι:

Κώστας Τζαβάρας
(αναπλ. Υπουργός Πολιτισμού)
Θεόδωρος Παπαθεοδώρου (υφυπουργός παιδείας)
Γεράσιμος Αρσένης (πρώην υπουργός,
πρόεδρος εθνικής επιτροπής για τη
δημιουργία σχολικών βιβλιοθηκών)
Γεώργιος Ζάχος (δ/ντης παν. Βιβλιοθήκης
Ιωαννίνων, τέως Γεν. Διευθυντής της Εθνικής
Βιβλιοθήκης, Πρόεδρος Γενικού Συμβουλίου Βιβλιοθηκών και Αρχείων του Υπουργείου Παιδείας)
Σήφης Μπουζάκης (ιστορικός της εκπαίδευσης, καθηγητής παν. Πατρών)

Παρεμβάσεις:
Δημήτρης Μπαλιάτσας (εκδότης, πρόεδρος Συλλόγου Εκδοτών Επιστημονικών Βιβλίων)
Γεώργιος Παρίκος (εκδότης)
Συντονισμός: Γεώργιος Δαρδανός, Επιτιμος Πρόεδρος ΠΟΕΒ

Wednesday, April 24, 2013

Εκδήλωση για το βιβλίο στο 15ο Γυμνάσιο Περιστερίου

 
Πραγματοποιήθηκε χτες, 23-4-2013, στο γυμνάσιό μας
εκδήλωση για το βιβλίο.
 
Στο πρώτο μέρος, ο υπεύθυνος της σχολικής βιβλιοθήκης του σχολείου,
Εμμανουήλ Νίνος, μίλησε για τους "ναούς" του βιβλίου, τις βιβλιοθήκες.
Στο δεύτερο μέρος η Ειρήνη Δάγλα, φιλόλογος & υπεύθυνη για τις λογοτεχνικές εκδόσεις
του εκδοτικού οίκου Gutenberg
μίλησε με θέμα το ποιοτικό βιβλίο,
& στο τρίτο μέρος ο Γιάννης Μαμάης, τυπογράφος & υπεύθυνος έκδοσης,
έδειξε στους μαθητές τον τρόπο εκτύπωσης ενός βιβλίου.
[τυπογραφικά στοιχεία του ονόματος του σχολείου μας]

Παράλληλα, διοργανώνεται και έκθεση βιβλίου στην είσοδο του σχολείου,
από το σύλλογο γονέων.

Αξιοσημείωτη ήταν η συμμετοχή των μαθητών της Β'  Τάξης
στη συζήτηση, γεγονός που μας χαροποιεί πολύ,
διότι την επόμενη χρονιά σκοπεύουμε να δημιουργήσουμε
και ομάδα φίλων του βιβλίου & της σχολικής μας βιβλιοθήκης.


Υπεύθυνη της εκδήλωσης Ευτυχία Τρανουλίδη [ΠΕ02]

Monday, April 22, 2013

Έκθεση βιβλίου στο 15ο Γυμνάσιο Περιστερίου [22-24 Απρ 2013]


Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων
15ου Γυμνασίου Περιστερίου

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Ο σύλλογος Γονέων και Kηδεμόνων του σχολείου μας, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου (την 23η Απριλίου), σας προσκαλεί στην Έκθεση Βιβλίου που θα λειτουργήσει στον ισόγειο χώρο του σχολείου, από τη Δευτέρα 22-4-2013 ως την Tετάρτη 24/4/2013.
Ώρες επίσκεψης 
Πρωί :8.00 -14.00
Απόγευμα: 18.00- 20.00
Σας περιμένουμε όλους, γονείς και μαθητές, γιατί το βιβλίο είναι πάντα ένας καλός και πιστός φίλος.

Ευχαριστούμε
Το ΔΣ του συλλόγου.


Friday, April 19, 2013

Συμμάζεμα της σχολικής βιβλιοθήκης του 15ου Γυμνασίου Περιστερίου

Με τη βοήθεια τριών μαθητών, τελειώσαμε σήμερα
το συμμάζεμα της μικρής μας σχολικής βιβλιοθήκης
στο 15ο Γυμνάσιο Περιστερίου.
Στις 7 βιβλιοθήκες στην είσοδο του σχολείου
τακτοποιήθηκαν όσα αξιόλογα παλιά βιβλία διαθέτει το σχολείο
ως εξής:
1. Ελληνική λογοτεχνία (μυθιστόρημα-διήγημα-ποίηση)
2 Ξένη λογοτεχνία (μυθιστόρημα-διήγημα-ποίηση)
3 Λεξικά - Κοινωνικές Επιστήμες - Φιλοσοφία - Ψυχολογία
4 Τεχνολογία - Επιστήμη - Γλώσσα
5 Ιστορία - Γεωγραφία
6 Καλές Τέχνες
7 Αρχαία & Βυζαντινή Ελληνική Λογοτεχνία

Επίσης, άρχισα την καταλογογράφηση του υλικού,
ώστε να υπάρχει ένας ψηφιακός κατάλογος του υλικού της βιβλιοθήκης,
και επίσης την προσθήκη ετικετών με τα ταξιθετικά σύμβολα
στη ράχη των βιβλίων.

Οι μαθητές που βοήθησαν είναι:
Κασιμάτης Γ., Λυγούρης Κ. & Πενέσης Δ.

[Μανόλης Νίνος]

Saturday, March 16, 2013

3ο τεύχος ενημερωτικού δελτίου Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα


Διαβάστε το δελτίο εδώ.
Η επίσημη ιστοσελίδα
της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα