Οι υπάρχουσες 757 σχολικές βιβλιοθήκες μπορούν να αποτελέσουν τον κινητήριο μοχλό στην προσπάθεια του Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ. να δημιουργήσει το ψηφιακό σχολείο (1) του 21ου αιώνα.
Ήδη πολλές από αυτές αποτελούν εκκολαπτήριο νέων ιδεών και υλοποιούν καινοτόμες δράσεις όπου γίνεται ουσιαστική χρήση των Νέων Τεχνολογιών: συμμετοχή σε πολιτιστικά προγράμματα, προγράμματα eTwinning και μαθήματα στη σχολική βιβλιοθήκη με χρήση ψηφιοποιημένου υλικού, μερικές δε έχουν ήδη δημιουργήσει υλικό για μαθήματα πληροφοριακής παιδείας. (2)
Ευτυχώς οι σχολικές βιβλιοθήκες δεν είναι οι μόνες στο χώρο της δημόσιας εκπαίδευσης που κατευθύνονται ήδη προς το ψηφιακό σχολείο.
Εκατοντάδες συνάδελφοι εκπαιδευτικοί, σε όλες τις σχολικές βαθμίδες, έχουν δημιουργήσει τα δικά τους μαθήματα, ή άλλου είδους χρήσιμο εκπαιδευτικό υλικό που βρίσκεται διάσπαρτο στο διαδίκτυο. Ενδεικτικά αναφέρω τα πιο γνωστά:
Ήδη πολλές από αυτές αποτελούν εκκολαπτήριο νέων ιδεών και υλοποιούν καινοτόμες δράσεις όπου γίνεται ουσιαστική χρήση των Νέων Τεχνολογιών: συμμετοχή σε πολιτιστικά προγράμματα, προγράμματα eTwinning και μαθήματα στη σχολική βιβλιοθήκη με χρήση ψηφιοποιημένου υλικού, μερικές δε έχουν ήδη δημιουργήσει υλικό για μαθήματα πληροφοριακής παιδείας. (2)
Ευτυχώς οι σχολικές βιβλιοθήκες δεν είναι οι μόνες στο χώρο της δημόσιας εκπαίδευσης που κατευθύνονται ήδη προς το ψηφιακό σχολείο.
Εκατοντάδες συνάδελφοι εκπαιδευτικοί, σε όλες τις σχολικές βαθμίδες, έχουν δημιουργήσει τα δικά τους μαθήματα, ή άλλου είδους χρήσιμο εκπαιδευτικό υλικό που βρίσκεται διάσπαρτο στο διαδίκτυο. Ενδεικτικά αναφέρω τα πιο γνωστά:
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο
Ηλεκτρονική τάξη του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Δικτυακή Εκπαιδευτική Πύλη του Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ.
αλλά υπάρχει επίσης ανεκτίμητος θησαυρός και σε προσωπικά ιστολόγια ή ιστότοπους αρκετών μάχιμων εκπαιδευτικών.
Πώς θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει το Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ. όλο αυτό το απαραίτητο για το Ψηφιακό Σχολείο υλικό;
Όσον αφορά τις σχολικές βιβλιοθήκες, και πιο συγκεκριμένα τη συλλογή τους, μάλλον έφτασε η ώρα για τη δημιουργία μιας Διαδικτυακής Νεανικής Βιβλιοθήκης [ΔΙ.ΝΕ.ΒΗ] (3).
που θα προσέφερε το υλικό της δωρεάν σε κάθε μαθητή στη χώρα μας.
Η ψηφιακή αυτή βιβλιοθήκη θα εμπλούτιζε την ήδη υπάρχουσα έντυπη συλλογή των σχολικών βιβλιοθηκών [οι οποίες θα μετατρέπονταν έτσι σε υβριδικές] τόσο με τη συστηματική συγκέντρωση του ήδη υπάρχοντος ψηφιακού υλικού από τις προαναφερθείσες πηγές, αλλά ίσως και με ψηφιακό υλικό από τον ιδιωτικό τομέα, ηλεκτρονικά βιβλία δηλαδή που θα πρόσφεραν στη συλλογή οι εκδοτικοί οίκοι.
Το ψηφιοποιημένο αυτό υλικό θα βοηθούσε ιδιαίτερα στην εκπλήρωση μερικών από τους βασικότερους στόχους (4) μιας σχολικής βιβλιοθήκης:
α) υποστήριξη του αναλυτικού προγράμματος
β) πρόγραμμα φιλαναγνωσίας
Το ψηφιοποιημένο αυτό υλικό θα βοηθούσε ιδιαίτερα στην εκπλήρωση μερικών από τους βασικότερους στόχους (4) μιας σχολικής βιβλιοθήκης:
α) υποστήριξη του αναλυτικού προγράμματος
β) πρόγραμμα φιλαναγνωσίας
γ) πληροφοριακής παιδεία [δηλ. σωστή αναζήτηση, αξιολόγηση, επιλογή και ουσιαστική χρήση της πληροφορίας τόσο μέσα από την ίδια τη συλλογή της βιβλιοθήκης, κυρίως έντυπο υλικό, όσο και από τον κυβερνοχώρο, ψηφιοποιημένο πολυμεσικό υλικό]
δ) καινοτόμες δράσεις
δ) καινοτόμες δράσεις
Διαδικτυακή βιβλιογραφία:
1. Νέο σχολείο: πρώτα ο μαθητής
2. Για υλικό πληροφοριακής παιδείας και άλλων σχετικών δραστηριοτήτων των σχολικών βιβλιοθηκών δείτε:
To κοινό ιστολόγιο ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ ΕΠΕΑΕΚ
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΦΟΡΟΥΜ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΏΝ
Yλικό που χρησιμοποιείται στη σχολική βιβλιοθήκη στο 9ο Γυμνάσιο Περιστερίου
&
3. Παρουσίαση του προγράμματος ΔΙ.ΝΕΒΙ
4. Για τους στόχους μιας σχολικής βιβλιοθήκης δείτε:
α) Πλαίσιο λειτουργίας σχολικών βιβλιοθηκών
http://www.ypepth.gr/docs/bibl_kanonismos.doc
β) School Library & School Librarianship. A Guideline.
α) Πλαίσιο λειτουργίας σχολικών βιβλιοθηκών
http://www.ypepth.gr/docs/bibl_kanonismos.doc
β) School Library & School Librarianship. A Guideline.
No comments:
Post a Comment