Tuesday, September 13, 2016

Βάλια Παπαδάκη – Αργυρώ Μανούσακα Οι 757 σχολικές βιβλιοθήκες και η λειτουργία τους: Αλήθειες και ψέματα


Σε πρόσφατες δηλώσεις του ο Υπουργός Παιδείας κ. Νίκος Φίλης εξήγγειλε το άνοιγμα  7000 (θα εννοούσε, προφανώς, 700) σχολικών βιβλιοθηκών, οι οποίες είχαν κλείσει τα χρόνια της κρίσης. Ανέφερε, συγκεκριμένα: «Φέτος αρχίζουμε μεθοδικά να τις ανοίγουμε όχι σαν μια αποθήκη βιβλίων, όπου εργάζεται κάποιος για να συμπληρώσει το ωράριό του, αλλά σαν ένα θεσμό κεντρικό για το σχολείο, όπου ο μαθητής, με την καθοδήγηση του βιβλιοθηκονόμου καιτου δασκάλου που θα είναι επιμορφωμένος με τη λειτουργία των βιβλιοθηκών, θα μπορεί να ανοίγει τους ορίζοντές του…».
   Ως υπεύθυνες της Σχολικής Βιβλιοθήκης του 1ου Γενικού Λυκείου Ρεθύμνου Κρήτης θα θέλαμε να θέσουμε υπ’ όψιν του κ. Φίλη αλλά και παντός ενδιαφερομένου τα παρακάτω:
Οι 757 σχολικές βιβλιοθήκες ιδρύθηκαν και  λειτούργησαν το έτος 1999-2000, με το πρόγραμμα ΕΠΕΑΕΚ  και οργανώθηκαν από τις Πανεπιστημιακές Βιβλιοθήκες. Το δίκτυο των σχολικών βιβλιοθηκών στην Κρήτη οργανώθηκε από το Πανεπιστήμιο Κρήτης υπό την εποπτεία της  πρωτοποριακής Πανεπιστημιακής Βιβλιοθήκης, με διευθυντή τον κ. Μιχάλη Τζεκάκη. Ως υπεύθυνοι ορίστηκαν εκπαιδευτικοί με πλήρη απασχόληση, οι οποίοι έλαβαν πολύωρη επιμόρφωση σε όλες τις λειτουργίες της βιβλιοθήκης (40 ώρες στη χρήση της υπολογιστικής υποδομής και 40 ώρες στη βιβλιοθηκονομία και το πρόγραμμα ΑΒΕΚΤ).
   Η εμπειρία μας από τη συνεχή και αδιάλειπτη λειτουργία της Σχολικής Βιβλιοθήκης του 1ουΓΕΛ Ρεθύμνου δεν έχει ουδεμία σχέση  με την κατάσταση που ο Υπουργός Παιδείας περιέγραψε. Στο σχολείο μας, ήδη από το 1987, είχαμε δημιουργήσει μια δανειστική βιβλιοθήκη 1500 τίτλων βιβλίων, η οποία λειτούργησε με την εθελοντική προσφορά , τη δική μας και κάποιων άλλων συναδέλφων, ως το 1999.
   Όταν άρχισε  η υλοποίηση του προγράμματος για τη δημιουργία των 757 Σχολικών Βιβλιοθηκών, αναλάβαμε εμείς οι δύο ως υπεύθυνες, διδάσκοντας, παράλληλα, η καθεμιά τις μισές διδακτικές ώρες του ωραρίου μας. Όλα αυτά τα χρόνια αγαπήσαμε τη Βιβλιοθήκη μας και προσπαθήσαμε να μην είναι «αποθήκη βιβλίων», αλλά ζωντανός χώρος γνώσης, δημιουργίας και πολιτισμού.
   Εκτός από τη λειτουργία της ως δανειστικής, με χιλιάδες δανεισμούς βιβλίων, είναι ένας χώρος μελέτης αλλά και διδασκαλίας. Επιπλέον, έχει οργανώσει πολλές εκδηλώσεις με την ενεργό συμμετοχή των μαθητών: εκθέσεις βιβλίων, λογοτεχνικές βραδιές, μουσικές εκδηλώσεις, προβολές ταινιών ποικίλου περιεχομένου, προσκλήσεις λογοτεχνών και άλλων πνευματικών ανθρώπων και πολλά ακόμη.
 Ακόμη και τώρα, που δεν προβλέπεται καμιά μείωση του διδακτικού ωραρίου μας, θα προσπαθήσουμε η Βιβλιοθήκη να συνεχίσει να λειτουργεί ουσιαστικά, γιατί δεν μπορούμε να διανοηθούμε τη σχολική διαδικασία και τον παιδευτικό μας ρόλο χωρίς αυτήν. Να επισημάνουμε εδώ πως δεν  είμαστε το μοναδικό  παράδειγμα  ̇ και άλλες σχολικές βιβλιοθήκες συνεχίζουν να λειτουργούν και να εμπλουτίζουν τη σχολική ζωή, έστω και αν η πολιτεία τις εγκατέλειψε και έπαψε να ενδιαφέρεται για τη συντήρηση και την ανανέωσή τους.
   Τελειώνοντας, θα θέλαμε να επισημάνουμε πως κάθε υπεύθυνος πολίτης αντιλαμβάνεται τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η χώρα μας, είναι διατεθειμένος να υποστεί προσωπικές θυσίες και δεν περιμένει οι κυβερνώντες να λύσουν ως διά μαγείας τα προβλήματα Περιμένει όμως από αυτούς να αποφεύγουν τις άστοχες και ισοπεδωτικές δηλώσεις, να είναι ενημερωμένοι για τα ζητήματα που χειρίζονται και να επιδεικνύουν τη δέουσα σοβαρότητα και υπευθυνότητα.
                                      Βάλια Παπαδάκη – Αργυρώ Μανούσακα
                                                           φιλόλογοι            

No comments: