Thursday, September 25, 2008

ΟΙ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΝ, ΑΛΛΑ ΜΕ ΛΙΓΟΤΕΡΑ ΜΕΣΑ



Συμβαίνουν και στην Εσπερία…
Και μάλιστα στη μητρόπολη του καπιταλισμού, τις ΗΠΑ.
Οι σχολικές βιβλιοθήκες προσπαθούν να πετύχουν περισσότερα, αλλά φευ, με λιγότερα μέσα και προσωπικό. (1)
Κατ' αρχάς, η Αμερικάνικη Ένωση Σχολικών Βιβλιοθηκών (AASL) εξέδωσε το νέο της φυλλάδιο «Πρότυπα για το μαθητή του 21ου αιώνα» (2) για να βοηθήσει τους υπευθύνους των βιβλιοθηκών να δημιουργήσουν ένα νέο μαθησιακό περιβάλλον, όπου οι νεαροί χρήστες της θα προσπαθούν πλέον να μαθαίνουν στηριζόμενοι κυρίως στην έρευνα.
Πρόκειται για μια δύσκολη διαδικασία που απαιτεί από το μαθητή να αναλαμβάνει ο ίδιος πρωτοβουλίες, να αναζητεί, οργανώνει, αξιολογεί , αφομοιώνει και παρουσιάζει κατάλληλα τον τεράστιο πλούτο των πληροφοριών που προσλαμβάνει από το πλούσιο περιβάλλον της κοινωνίας της πληροφορίας.
Αυτό όμως το νέο περιβάλλον στήνεται ουσιαστικά μόνο μέσω της σχολικής βιβλιοθήκης, η οποία με το έντυπο και μη υλικό της, αλλά και τις ΝΤ (διαδίκτυο, υπολογιστές, και τις υπόλοιπες συσκευές χειρισμού της ψηφιοποιημένης πληροφορίας) του προσφέρει αυτές τις δυνατότητες.
Εδώ όμως αρχίζουν τα προβλήματα και στα αμερικάνικα σχολεία.
Οι μείωση του διαθέσιμου προϋπολογισμού διαφόρων σχολείων οδηγεί τους διευθυντές να αναγκάζονται να υπολειτουργούν τις σχολικές βιβλιοθήκες.
Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου υπεύθυνοι σχολικών βιβλιοθηκών αναλαμβάνουν μόνο διδακτικά καθήκοντα (οπότε δε στελεχώνονται οι βιβλιοθήκες) ή αναλαμβάνουν τις θέσεις τους άτομα χωρίς παιδαγωγική κατάρτιση (teaching certificate). Σε άλλες περιπτώσεις ένας υπεύθυνος πρέπει να καλύπτει τις ανάγκες πολλών βιβλιοθηκών.
Φυσικά αυτή η απώλεια θέσεων υπευθύνων βιβλιοθηκών είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη για τους φτωχότερους μαθητές που δε διαθέτουν τις απαραίτητες πηγές για να γράψουν ούτε καν τις συνθετικές εργασίες (projects) που τους αναθέτουν οι καθηγητές τους στο σχολείο.

Μερικά από τα κύρια σημεία του φυλλαδίου «Πρότυπα για το μαθητή του 21ου αιώνα» (2)
είναι τα εξής:
Η ανάγνωση ανοίγει ένα παράθυρο στον κόσμο.
Η έρευνα αποτελεί το πλαίσιο για μάθηση.
Υπάρχει ανάγκη να διδαχθεί η ηθική συμπεριφορά κατά τη χρήση της πληροφορίας.
Η ικανότητα στη χρήση της τεχνολογίας είναι ζωτικής σημασίας για την εύρεση εργασίας στο μέλλον.
Η ισότιμη πρόσβαση είναι το βασικό στοιχείο της δημοκρατικής εκπαίδευσης.
Ο ακριβής ορισμός της «ικανότητας χρήσης της πληροφορίας» είναι σήμερα πιο περίπλοκος με την έλευση καθημερινά νέων πηγών και τεχνολογικών εργαλείων.
Η εξάπλωση των πληροφοριακών απαιτήσεων προϋποθέτει άτομα με κριτική σκέψη, ικανά να μαθαίνουν μόνα τους.
Η μάθηση είναι κοινωνική, και επιτυγχάνεται σε περιβάλλονται όπου οι γνώσεις διαμοιράζονται.
Οι σχολικές βιβλιοθήκες είναι το εργαλείο για την ανάπτυξη των ικανοτήτων των μαθητών μας.

Το πολύ χρήσιμο αυτό φυλλάδιο καθορίζει επίσης πιο λεπτομερειακά τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει ο μαθητής όταν συμμετέχει σε μια διαθεματική ή συνθετική εργασία.


ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΊΑ
(1) School libraries try to do more with less
New standards arrive as budget cuts threaten to trim programs, staff
by Meris Stansbury, Assistant Editor, eSchool News
http://www.eschoolnews.com/news/top-news/?i=55239

(2) ALA / AASL (2007). Standards for the 21st century learner.
http://www.ala.org/ala/aasl/aaslproftools/learningstandards/AASL_LearningStandards.pdf


(H φωτογραφία από το σχολείο Upper St. Clair High School, στην Πενσυλβανία.)

No comments: