Thursday, March 31, 2011

"Σχέδιο Έρευνας" του Νέου Λυκείου και σχολικές βιβλιοθήκες



Όπως διάβασα χτες στο άρθρο της Καθημερινής [30/3/2011 σελ. 6]
'Οι κατευθύνσεις και τα μαθήματα στο νέο Λύκειο"
ανάμεσα στις προτεινόμενες αλλαγές προβλέπεται και ένα νέο μάθημα, 
το Σχέδιο Έρευνας.
"Σ' αυτό θα  θα δίνονται τρεις ώρες την εβδομάδα. 
Οι μαθητές θα επιλέγουν ένα θέμα ανά τετράμηνο και θα το μελετούν με ερευνητική δουλειά,
ενώ θα παρουσιάζουν τα αποτελέσματά τους σε μια εργασία."

Είναι η πρώτη φορά που επιχειρείται επισήμως πλέον,
αφού θα συμπεριλαμβάνεται στο αναλυτικό πρόγραμμα,
η εκπόνηση συνθετικής εργασίας [project]
μετά από ερευνητική δουλειά.
Βέβαια, κάτι παρόμοιο μπορεί να γίνεται και σήμερα σε μικρότερη κλίμακα στο γυμνάσιο,
στο μάθημα της τεχνολογίας,
όπου οι μαθητές αναζητούν υλικό /πληροφορίες από διάφορες πηγές
πριν γράψουν την εργασία τους.
Δυστυχώς όμως, ξέρουμε ότι αυτό μπορεί να καταλήγει σε σωστό τραγέλαφο,
αν ο μαθητής απλώς συρράψει διάφορα αποσπάσματα κειμένων / φωτογραφιών άλλων,
χωρίς ο ίδιος να επεξεργαστεί ουσιαστικά τίποτε,
ακόμη κι αν τους αναφέρει σε μια στοιχειώδη βιβλιογραφία.
Αφήστε που πολλές φορές οι περίφημες "πηγές" 
είναι αμφιβόλου ποιότητας, διότι δεν προηγήθηκε καμιά σοβαρή αξιολόγησή τους,
το δε διαδίκτυο, όπως εξ άλλου και κάθε μορφής έντυπο υλικό,
μπορεί να  είναι αναξιόπιστο και να βρίθει ανακριβιών.

Σωστά νομίζω πράττει το Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ. και εισάγει το νέο μάθημα
"Σχέδιο Έρευνας' στο λύκειο.
Η προσπάθεια "η ερευνητική εργασία ως διακριτή ενότητα του προγράμματος σπουδών 
που καλλιεργεί τη δημιουργικότητα και τις δεξιότητες του μαθητή 
και προάγει την συλλογικότητα και συνεργασία μεταξύ των  μαθητών
" είναι σίγουρα σωστή
και αν το μάθημα σχεδιαστεί σωστά, όντως μπορεί να καταπολεμήσει την παπαγαλία 
και να βοηθήσει τους μαθητές να μάθουν πώς να μαθαίνουν.
Οι 757 σχολικές βιβλιοθήκες ανά την επικράτεια θα μπορούσαν να βοηθήσουν ουσιαστικά 
για την επίτευξη αυτού του στόχου, υλοποιώντας πλέον με συστηματικό τρόπο
το πρόγραμμα πληροφοριακής παιδείας
που σήμερα άτυπα εφαρμόζουν [αφού σήμερα δεν υπάρχει θεσμοθετημένη
διδακτική ώρα γι'  αυτόν τον σκοπό].
Επίσης, είναι μια χρυσή ευκαιρία να χρησιμοποιηθεί το πλούσιο
έντυπο και οπτικοακουστικό της συλλογής
των σχολικών βιβλιοθηκών
, όσο φυσικά και να χρησιμοποιηθεί
το διαδίκτυο και οι Νέες Τεχνολογίες.
Το Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ. θα πρέπει επομένως άμεσα να εντάξει τις
σχολικές βιβλιοθήκες στο νέο αυτό μάθημα.

Για τη σωστή λειτουργία των σχολικών βιβλιοθηκών
έχω επανειλημμένως καταθέσει προτάσεις μου τόσο στη σύμβουλο της υπουργού
για θέματα βιβλιοθηκών,
όσο και στο Γενικό Συμβούλιο Βιβλιοθηκών, Γ.Α.Κ & Εκπ/κης Τηλεόρασης.
Είναι άμεση όμως ανάγκη η λήψη των απαιτούμενων αποφάσεων από την πολιτική ηγεσία.

Η σύντομη επίσημη ανακοίνωση του Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ. για το «Νέο Λύκειο» εδώ.

Για το κείμενο της παρουσίασης του Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ. πατήστε εδώ.

Για το Δελτίο Τύπου του Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ. πατήστε εδώ.

No comments: