Thursday, February 5, 2009

Librarian's Handbook, ένα αμερικάνικο εγχειρίδιο για σχολικές βιβλιοθήκες



Το Γραφείο Υπηρεσιών Βιβλιοθηκών του Τμήματος Εκπαίδευσης της Νέας Υόρκης έχει δημοσιεύσει ,ήδη από το 2006, στο διαδίκτυο
http://schools.nyc.gov/Academics/LibraryServices/LibraryHandbook
ένα πληρέστατο οδηγό με τίτλο Librarian’s Handbook που απευθύνεται ειδικά στους υπευθύνους σχολικών βιβλιοθηκών της μεγαλούπολης.

O πολυσέλιδος αυτός οδηγός διαιρείται σε πέντε κεφάλαια:
1) Όραμα, αποστολή, στόχοι και προσδοκίες
Η εντολή της διοίκησης είναι κάθε σχολική μονάδα να αποκτήσει και αναπτύξει σχολική βιβλιοθήκη δημιουργώντας κοινότητα μάθησης και γραμματισμού που να καλλιεργεί την κριτική σκέψη και να εκπαιδεύει τα μέλη της στις Νέες Τεχνολογίες.
Πολύ χρήσιμος εδώ (παρ. 1.9 & 1.10) ο πίνακας των σταδίων από τα οποία περνάει μια βιβλιοθήκη στοχεύοντας τελικά να αριστεύσει και να γίνει παραδειγματική.

2) Κλίμα που προάγει τη γνώση
Φυσικά ασφαλές, ελκυστικό, που να καλύπτει τις ανάγκες των χρηστών της
Χρήσιμες εδώ οι παράγραφοι 2.2.1 περί δημιουργίας κουλτούρας έρευνας, σύμφωνα με το μοντέλο Stripling, 2.5.3 σχετική με τις πηγές που θα ανατρέξει ο δάσκαλος-βιβλιοθηκονόμος για να βρει σχέδια μαθημάτων, και 2.7 περί προγράμματος φιλαναγνωσίας.

3) Πρόσβαση και παροχή της πληροφορίας
Εκ των ων ουκ άνευ, η παράγραφος 3.1.5 περί της διαδικασίας ανάπτυξης της συλλογής και 3.12 περί της ενσωμάτωσης των υπολογιστών στη βιβλιοθήκη, ώστε να χρησιμοποιηθούν και πηγές από τον κυβερνοχώρο.

4) Διεύθυνση του συνολικού προγράμματος «σχολική βιβλιοθήκη»
Πολύ χρήσιμα τα κεφάλαια 4.1 περί καταλληλότητας, εκπαίδευσης και μετεκπαίδευσης του προσωπικού και 4.3 περί σχεδιασμού, όπου αναλύονται θέματα απολογιστικών εκθέσεων, αξιολόγησης και στατιστικών στοιχείων.

5) Επαφές και επικοινωνία
όπου παρέχονται πληροφορίες για τους εκπαιδευτικούς και βιβλιοθηκονομικούς φορείς της περιοχής της Νέας Υόρκης.

Ο οδηγός περιέχει επίσης πολύ διαφωτιστικά δείγματα ερωτηματολογίων, πινάκων και άλλων εγγράφων, και συνοδεύεται από εκτεταμένη βιβλιογραφία και διευθύνσεις σχετικών ιστότοπων.


(Η φωτογραφία είναι από τη σχολική βιβλιοθήκη του γυμνασίου
Stephen A. Halsey Junior High School,
στην περιοχή QUEENS στην Νέα Υόρκη.)


Σημειώσεις
Stripling, B.K. (1995). Learning-centered libraries:
Implications from research.
School Library Media Quarterly. Spring 1995.

No comments: