Friday, March 5, 2010

Νέο σχολείο - πρώτα ο μαθητής και σχολική βιβλιοθήκη.



Ανακοινώθηκαν την Πέμπτη 4/3/2019 τα νέα μέτρα για τα σχολεία από την υπουργό Παιδείας, Δια βίου μάθησης & Θρησκευμάτων Άννα Διαμαντοπούλου.
Φέρουν τον τίτλο "Νέο Σχολείο. Πρώτα ο μαθητής".
http://www.ypepth.gr/docs/neo_sxoleio_brochure_100304.doc
Το όραμα είναι να δημιουργηθεί "ένα σχολείο χωρίς τοίχους", που να χρησιμοποιεί πρώτα απ' όλα τις Νέες Τεχνολογίες: διαδραστικό πίνακα, ηλεκτρονικό βιβλίο, μαθητικό υπολογιστή.
Η ψηφιακή αυτή αναβάθμιση του σχολείου σημαίνει κατ' ουσίαν ότι βαδίζουμε προς το "απανταχού υπολογίζειν" Ubiquitous Computing, ένα περιβάλλον διδασκαλίας/μάθησης που δε δεσμεύεται από χωροχρονικούς περιορισμούς, επειδή χρησιμοποιεί για εργαλείο του τις Νέες Τεχνολογίες, κυρίως το φορητό υπολογιστή συνδεδεμένο παντού στο διαδίκτυο.
Απαιτείται βέβαια ψηφιοποίηση όλου του εκπαιδευτικού υλικού και ηλεκτρονική επικοινωνία μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας,
καθηγητών μαθητών, πρωταρχικά, με παράλληλη ενημέρωση των κηδεμόνων.

Φυσικά για να πραγματοποιηθεί το όνειρο του "νέου σχολείου" χρειάζεται τεχνολογικός εξοπλισμός σε κάθε σχολική αίθουσα. Διαδραστικός πίνακας, ευρυζωνική σύνδεση, και
ηλεκτρονικός υπολογιστής τελευταίας τεχνολογίας, μάλιστα, για την προμήθεια των υπολογιστών το Υπουργείο Παιδείας θα κάνει σχετικό διαγωνισμό μέχρι το τέλος του μήνα.
http://esos.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=7069:2010-03-04-18-31-50&catid=346:2009-12-02-06-54-27&Itemid=1079
Ελπίζω οι υπολογιστές αυτοί να έχουν οπωσδήποτε ελεύθερο λογισμικό: λειτουργικό σύστημα GNU/LINUX, και προγράμματα ανοικτού κώδικα,
ιδίως σε εποχή πολύ ισχνών αγελάδων που δε θα πρέπει να πεταχτούν άσκοπα χρήματα για κλειστό λογισμικό...
Δεν είναι μόνο θέμα οικονομίας. Το κλειστό λογισμικό "ουσιαστικά περιορίζει τη διάχυση της γνώσης... με ένα κλειστό “μαύρο” κουτί, είναι αδύνατον οι μαθητές να κατανοήσουν τόσο την ουσία της εκπαιδευτικής διαδικασίας που χρησιμοποιεί το λογισμικό ως εργαλείο, όσο και να συμμετέχουν οι ίδιοι στη διαμόρφωση της."
http://www.karounos.gr/blog/?p=70

Κατά τη γνώμη μου, στο νέο αυτό σχολείο, σημαντικότατο ρόλο θα παίξει το γνωστικό αντικείμενο "πληροφοριακή παιδεία",
την οποία θα πρέπει να επωμιστούν οι σχολικές βιβλιοθήκες.
Αναζήτηση, αξιολόγηση υλικού, χρήση διαδικτύου (ασφάλεια, αποδοτική αξιοποίηση μηχανών αναζήτησης) χρήση εφαρμογών σουίτας γραφείου (OpenOffice) ή απλών σημειωματάριων/επεξεργαστών κειμένου (gedit, Tomboy notes), καθοδήγηση στη μελέτη και συγγραφή της συνθετικής εργασίας του (βιβλιογραφία, χρήση ευρετηρίου και πινάκων, σύνταξη βιβλιογραφίας κτλ.), χρήση άλλων οπτικοακουστικών μέσων (εικόνων, βίντεο, ψηφιακής φωτογραφικής μηχανής),
ώστε να καταστεί δυνατόν ο νεαρός μαθητής να γίνει πράγματι "μικρός επιστήμονας-ερευνητής-γλωσσομαθής- και να μπορεί να μαθαίνει μόνος του (independent learner)".
Μερικές σχολικές βιβλιοθήκες εφαρμόζουμε ήδη τέτοιο πρόγραμμα και
ελπίζω το Γραφείο Σχολικών Βιβλιοθηκών να πάρει υπ' όψιν όλη αυτή τη δουλειά.
Στη σχολική μας βιβλιοθήκη, υλοποιώ ήδη από καιρό ένα τέτοιο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Χρηστών Σχολικής Βιβλιοθήκης (ΠΕΧΣΒ), το οποίο κινείται προς την κατεύθυνση του "νέου σχολείου": εξατομικευμένη εκπαίδευση, χρήση email, μαθητικός υπολογιστής της Ψηφιακής Τάξης, ψηφιοποιημένο εκπαιδευτικό υλικό που έχει αναρτηθεί ήδη στο διαδίκτυο και είναι επομένως προσβάσιμο χωρίς χωροχρονικούς φραγμούς.

No comments: