Tuesday, July 13, 2010

Δωρεάν βιβλία για μαθητές σε εφτά αμερικάνικες πολιτείες


'Οταν η Rebecca Constantino (1) διαπίστωσε πως οι βιβλιοθήκες των σχολείων στις φτωχογειτονιές του Λος Άντζελες δεν είχαν παρά άδεια ράφια, ίδρυσε το 1999 την εταιρεία Access Books (2) της οποίας αποστολή είναι να προσφέρει ενδιαφέροντα και καλής ποιότητας βιβλία στις φτωχικές σχολικές βιβλιοθήκες. Εκεί δηλαδή που τα χρειάζονται περισσότερο, μιας και οι μαθητές αυτών των σχολείων ανήκουν σε οικογένειες οικονομικά κάτω από το όριο της φτώχειας και όπου φυσικά δεν υπάρχουν χρήματα για την αγορά ούτε ενός βιβλίου.
Σε μία δεκαετία κατάφερε να μοιράσει ένα εκατομμύριο βιβλία στα φτωχά παιδιά της Καλιφόρνιας.
Ο τρόπος είναι απλός: δημιούργησε ένα δίκτυο αλληλοβοήθειας μεταξύ των σχολείων για την αναδιανομή των βιβλίων. Πήρε βιβλία διαβασμένα βιβλία από κάποια παιδιά και τα ανακύκλωσε σε φτωχότερα που δεν είχαν κανένα.
Η προσπάθειά της συγκίνησε και κάποιους εκδοτικούς οίκους που δώρισαν βιβλία τους στην Access Books. Έτσι ο οίκος Harper Collins Publishers δώρισε 5.000 δεμένα βιβλία και ο οίκος Penguin Classics άλλα 2.000 χαρτόδετα κλασικά μυθιστορήματα.

Σύμφωνα μάλιστα με άρθρο του Greg Toppo, στην εφημερίδα USA TODAY (3), το πρόγραμμα παροχής δωρεάν βιβλίων σε φτωχούς μαθητές στο τέλος της σχολικής χρονιάς που εφαρμόζεται επί σειρά ετών σε διάφορες αμερικάνικες πολιτείες, συμβάλλει στη βελτίωση της αναγνωστικής ικανότητας των μαθητών όσο περίπου και η παρακολούθηση ενός πολύ ακριβότερου καλοκαιρινού εκπαιδευτικού προγράμματος.

Ας προσέξουμε όμως λίγο όσοι εκπαιδευτικοί και βιβλιοθηκονόμοι εμπλεκόμαστε σε προγράμματα "θερινής ανάγνωσης".
α) ας στοχεύσουμε περισσότερο στους μαθητές που μας χρειάζονται περισσότερο (κυρίως μη προνομιούχων ομάδων)
β) επιλογή των βιβλίων ανάλογα με τα ενδιαφέροντα των μαθητών
γ) εθελοντική συμμετοχή των μαθητών
δ) ας χρησιμοποιήσουμε κάποια επιβράβευση των μικρών αναγνωστών (4, 6)
ε) οι αναγνώστες (πολλοί από τους οποίους μπορεί και να ντρέπονται)  δεν πρόκειται να έρθουν μόνοι τους, χρειάζονται ενθάρρυνση
στ) η χρήση πιο 'ελαφρών" αναγνωσμάτων δεν πειράζει, ο εθισμός στην ανάγνωση αρκεί για να αποφέρει αποτελέσματα! (5)

Ένα πρόγραμμα θερινής ανάγνωσης που θα αναλάβουν οι 757 σχολικές βιβλιοθήκες σε συνεργασία οπωσδήποτε με τις κοντινές τους δημόσιες ή δημοτικές βιβλιοθήκες, αλλά και η στράτευση εθελοντικά εκδοτικών οίκων σε μια εθνική προσπάθεια βελτίωσης της αναγνωστικής ικανότητας των μαθητών μας είναι πιστεύω ένα από τα θέματα που θα μπορούσε να απασχολήσει το νέο Συμβούλιο Βιβλιοθηκών, Γενικών Αρχείων του Κράτους και Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης από την επόμενη σχολική χρονιά.



Διαδικτυακή βιβλιογραφία
1.    http://www.oprah.com/angelnetwork/Access-Books-Use-Your-Life-Award
2.    http://www.accessbooks.net/our-mission
3.    http://www.usatoday.com/news/education/2010-06-01-summerreading01_st_N.htm
4.    www.nysl.nysed.gov/libdev/summer/slmanual.pdf
5.    http://successfulenglish.com/wp-content/uploads/2010/01/81-Generalizations-about-FVR-2009.pdf
6.    http://www.ccpl.org/content.asp?id=54133&action=detail&catID=5367&parentID=5368

No comments: