Wednesday, January 26, 2011

Σχολικές βιβλιοθήκες και μετάβαση στο ψηφιακό σχολείο


Από άρθρο στο ηλεκτρονικό Βήμα της 24/1/2011 πληροφορούμαι ότι η ηγεσία του Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ. πήρε μέρος σεμυστικές συσκέψεις Αμερικανών «σοφών» που έγιναν τις προηγούμενες ημέρες στο Μέγαρο Μαξίμου για να «ντύσουν» τις επικείμενες αλλαγές στα σχολεία.
Ο λόγος για τη χρήση ψηφιοποιημένου υλικού στα σχολεία.
Ηλεκτρονικά βιβλία, ηλεκτρονικές συσκευές ανάγνωσης, διαδραστικοί πίνακες, ψηφιοποιημένο υλικό στους επίσημους ιστότοπους του υπουργείου.
Πιθανολογείται πως το κόστος της μετάβασης στο νέο ψηφιακό σχολείο δε θα είναι απαγορευτικό, δεδομένου ότι θα γίνει μεγάλη οικονομία από τη μη εκτύπωση των έντυπων εγχειριδίων, μείωση ή εγκατάλειψη της χρήσης φωτοτυπιών κτλ.

Ελπίζω πως θα γίνει πράξη η πρόθεση του πρωθυπουργού
να αναζητηθούν εκπαιδευτικοί-ακτιβιστές που να έχουν αναπτύξει δικά τους προγράμματα ή να εφαρμόζουν ήδη με πρωτοβουλία τους στην τάξη καινοτόμα προγράμματα. Πρόκειται για το κίνημα «από τη βάση προς τα πάνω» που πρεσβεύει την αρχή ότι στα θέματα ψηφιακού υλικού οι μεγάλες αλλαγές μπορούν να έρθουν κυρίως από κάτω.
Οι ουσιαστικές αλλαγές στην εκπαίδευση εξ άλλου δεν πραγματοποιούνται με διατάγματα, αλλά με την ουσιαστική και οικειοθελή κινητοποίηση των εκπαιδευτικών.

Μιας και υπάρχουν αρκετές σχολικές βιβλιοθήκες που ήδη από καιρό έχουμε περάσει στη ψηφιακή εποχή, παρουσιάζοντας μαθήματα με χρήση των ΤΠΕ και χρησιμοποιώντας πληθώρα μέσων κοινωνικής δικτύωσης, όπως φόρουμ, ιστότοπους, ιστολόγια, συνεργατικούς χώρους wiki, και την ψηφιακή τάξη του ΠΣΔ, ευελπιστώ πως θα ακουστεί και η δική μας εμπειρία.

Οι απολύτως απαραίτητες προϋποθέσεις για το φηφιακό σχολείο του άμεσου μέλλοντος είναι:
  • ευρυζωνικές συνδέσεις διαδικτύου σε όλα τα σχολεία και τις 757 σχολικές βιβλιοθήκες
  • μαθητική ταμπλέτα [δηλ. υπολογιστής με ειδικό πρόγραμμα ανάγνωσης ηλεκτρονικών βιβλίων, π.χ FBReader, και δυνατότητα χρήσης, παραγωγής και μετάδοσης πολυμέσων με κάποια δωρεάν εφαρμογή, π.χ. Skype ή Google video] σε όλους του μαθητές
  • συγκέντρωση του τεράστιου ψηφιοποιημένου υλικού που έχουν ήδη παραγάγει πολλοί εκπαιδευτικοί-ακτιβιστές
  • όλα τα σχολικά εγχειρίδια σε ηλεκτρονική μορφή
  • καμιά δέσμευση από αντιεκπαιδευτικούς περιορισμούς “δικαιωμάτων' τύπου DRM, με χρήση αποκλειστικά δωρεάν υλικού με άδειες μόνον Creative Commons
  • χρήση αποκλειστικά ελεύθερου λογισμικού/λογισμικού ανοικτού κώδικα [ΕΛ/ΛΑΚ], ώστε να μη δαπανώνται τεράστια ποσά για άδειες κλειστών πακέτων λογισμικού
  • δημιουργία μιας Διαδικτυακής Νεανικής Βιβλιοθήκης [ΔΙΝΕΒΙ] www.box.net/shared/v5i4glh2ak

'Ολα τα παραπάνω σήμερα δεν είναι σενάρια επιστημονικής φαντασίας. Όλο το λογισμικό που προανάφερα υπάρχει ήδη, ταμπλέτες δε όπως π.χ. η κινέζικη P07 Winpad (με λειτουργικό Ουμπούντου) πιθανολογείται πως θα κοστίζει περί τα 400 δολάρια, τιμή δηλαδή πολύ χαμηλότερη του υποφορητού που δόθηκε το Σεπτέμβριο 2009 σε όλα τα πρωτάκια του γυμνασίου.
Εννοείται δε ότι ο αμείλικτος συναγωνισμός μεταξύ των εταιριών hardware και συσκευών θα κατεβάσει τις τιμές ειδικά των ταμπλετών ακόμη περισσότερο πολύ σύντομα.
Αυτό που χρειάζεται πρώτα όμως είναι η προσεκτική αξιολόγηση των προηγούμενων πιλοτικών προγραμμάτων:
α) μαθητικός υπολογιστής σε όλους τους μαθητές το σχολικό έτος 2009-2010
β) διαδραστικοί πίνακες το σχολικό έτος 2010-2011
γ) χρήση του υποφορητού OLPC σε αρκετά δημοτικά σχολεία τα τελευταία δύο χρόνια
δ) μαθήματα με χρήση ΤΠΕ σε μεμονωμένες σχολικές βιβλιοθήκες, ή σε τάξεις δημόσιων σχολείων

No comments: