Monday, July 27, 2009

Το DLC προτείνει "Ένα Kindle σε κάθε μαθητική τσάντα"




Το DLC (το κεντρώο συμβούλιο του αμερικάνικου Δημοκρατικού κόμματος με ηγετική ομάδα τους Emanuel, Hilary Clinton, Napolitano, Summers, Salazar, Kirk, Sibelius & Vilsack) προτείνει με άρθρο του Thomas Z. Freedman (1) να δοθεί μία ηλεκτρονική συσκευή ανάγνωσης τύπου Kindle σε κάθε μαθητή στις ΗΠΑ.
Η πρόταση γίνεται σε μια εποχή όπου συζητιούνται πολλές μεταρρυθμίσεις για τη νοσούσα υποχρεωτική εκπαίδευση στις ΗΠΑ. Δεν είναι τυχαίο πως πριν δυο μήνες o απερχόμενος διεθύνων σύμβουλος της Intel, Craig Barrett, εξαπέλυσε δριμύτατη επίθεση (2) σχετικά με τα χάλια της πρωτοβάθμιας & δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα κατηγορώντας την κυβέρνηση Ομπάμα πως δεν κάνει τίποτε για να βελτιωθεί η κατάσταση. Ανάμεσα στις προτάσεις του είναι να... διαλυθούν όλα τα προπτυχιακά παιδαγωγικά τμήματα της χώρας (?!) επειδή είναι κυρίως υπεύθυνα για το χαμηλότατο επίπεδο των εκπαιδευτικών. Ως σημαντικό παράγοντα επίσης θεωρεί την έλλειψη ανταγωνισμού μέσα στα σχολεία διότι δε γίνεται έλεγχος της αποτελεσματικότητας τους, ούτε ανταμείβονται οι προσπάθειες των ευσυνείδητων διδασκόντων.
Σε παρόμοιο μήκος κύματος (3) μίλησε προχτές και ο ιδρυτής της Microsoft, Bill Gates, χωρίς όμως να κάνει τόσο απόλυτους αφορισμούς, τονίζοντας όμως κι αυτός ότι αυτό που χρειάζεται η χώρα είναι καινοτομίες, διάχυση των επιτυχημένων προγραμμάτων στην ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα, κατανομή ευθυνών, αλλά κυρίως υπογραμμίζοντας πως η εκπαίδευση, ως ένας νευραλγικός τομέας της οικονομίας δεν έχει ξελιχθεί ικανοποιητικά από τεχνολογική άποψη.
Η πρόταση του DLC είναι ξεκάθαρη: δώστε ηλεκτρονικά σχολικά εγχειρίδια σε ηλεκτρονικές συσκευές ανάγνωσης τύπου Kindle.
Τα πλεονεκτήματα αυτής της πρότασης κατά την άποψη του Thomas Z. Freedman είναι τα εξής:
* μείωση του κόστους παραγωγής των εγχειριδίων
* μείωση του βάρους της ασήκωτης σχολικής τσάντας
* εύκολη και ταχύτατατη επικαιροποίηση του υλικού
* εξοικείωση των μαθητών με τις Νέες Τεχνολογίες
* δυνατότητα για επιλογή από μεγαλύτερο εύρος διαθέσιμου εκπαιδευτικού υλικού
* δυνατότητα εμπλουτισμού του παραδοσιακού κειμένου με πολλές περισσότερο ελκυστικές μορφές πληροφορίας
* μείωση της περιττής κατανάλωσης χαρτιού
* χρησιμοποίηση των εξοικονομηθέτων πόρων για άλλες εκπαιδευτικές ανάγκες


Φυσικά υπάρχει και ο αντίλογος (4) από ορισμένους παιδαγωγούς που κυρίως αμφισβητούν το κατά πόσον τα ηλεκτρονικά βιβλία θα αλλάξουν ουσιαστικά τις κοινωνικές διαχωριστικές γραμμές, ή θα μειώσουν τον αποκλεισμό μη προνομιούχων ομάδων του πληθυσμού από το χώρο της ουσιαστικής ποιοτικής γνώσης.

Όπως κι αν έχει το θέμα, είναι σίγουρο πως κινούμεθα προς την κατεύθυνση της ψηφιοποίησης όλο και περισσότερου υλικού με ταυτόχρονη αύξηση βέβαια της ανάγκης για χρήση υπολογιστών.
Λάβετε υπ' όψιν τις σχετικές κινήσεις και στην Ελλάδα:
α) τη δωρεάν παροχή μαθητικού υπολογιστή σε κάθε μαθητή της Α΄Γυμνασίου από τον ερχόμενο Σεπτέμβρη (5)
β) τη διαβούλευση της προκήρυξης του e-book reader από το Πανεπιστήμιο Πατρών & την Εταιρία Ελεύθερου λογισμικού/ λογισμικού ανοικτού κώδικα υπό την αιγίδα της Ειδικής Γραμματείας Ψηφιακού Σχεδιασμού (6)


Oι παραπάνω πρωτοβουλίες είναι σίγουρα θετικές, αν όντως το ζητούμενο είναι η ισότιμη πρόσβαση στην κοινωνία της πληροφορίας.
Υπάρχουν όμως τα εξής σημεία που πρέπει να προσεχθούν:
α) ηλεκτρονικές συσκευές ανάγνωσης υπάρχουν πολλές και ο οξύτατος αναγωνισμός θα προσφέρει σύντομα ακόμη καλύτερες, οπότε... ψυχραιμία πριν διαλέξετε!
β) είναι πολύ αμφίβολο αν κάποια ηλεκτρονική συσκευή ανάγνωσης είναι όντως η σωστή επιλογή. Γιατί όχι ένας υποφορητός τύπου OLPC (οπωσδήποτε πιο εξελιγμένος, με περισσότερη μνήμη, γρηγορότερο επεξεργαστή και δίσκο στερεής κατάστασης με χωρητικότητα 32 GB), ο οποίος εκτός από αναγνώστης κειμένων θα έχει και τη δυνατότητα πρόσβασης στο διαδίκτυο κτλ. (7)
γ) αύξηση των δωρεάν σημείων παροχής υπηρεσιών διαδικτύου (hotspots)
δ) προσεκτική πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος μετάβασης στην πλήρη ψηφιοποίηση και μελέτη των αποτελεσμάτων όσον αφορά στη διδακτική πράξη και τη μάθηση.
Ας μη ξεχνάμε ότι η οποιαδήποτε νέα τεχνολογία δεν αποτελεί πανάκεια, αλλά είναι απλώς ένα καινούριο εργαλείο και εξαρτάται από εμάς (εκπαιδευτικούς & μαθητές) το κατά πόσον θα το χρησιμοποιήσουμε παραγωγικά.

ηλεκτρονικές παραπομπές:
1) A Kindle in Every Backpack. A Proposal for eTextbooks in American Schools.
2) American education reform: Stranded on islands of excellence.
3) U.S. ed has no choice but to improve.
4) Experts split on 'Kindle in Every Backpack'
5) Δωρεάν μαθητικός υπολογιστής στην Α΄ Γυμνασίου με LINUX & WINDOWS.
6. Η Διαβούλευση της Προκήρυξης του e-book reader άρχισε.
7. OLPC’s Hidden Killer App: Ultimate E-Book Reader

No comments: