Tuesday, February 24, 2009

Η ΔΗΜΗΤΡΑ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΟΥ 3ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΙΛΙΟΥ







Μια ξεχωριστή εκδήλωση σήμερα στη σχολική βιβλιοθήκη του 3ου Γυμνασίου Ιλίου που προετοίμασε η υπεύθυνη Γιώτα Τσώλη.
Αφού ξελάφρωσε τη μικρή της βιβλιοθήκη απο μερικά τραπέζια, δημιούργησε αρκετό χώρο ώστε να χωρέσουν δύο τμήματα της δευτέρας τάξης για να απολαύσουν τη συζήτηση με την ποιήτρια Δήμητρα Χριστοδούλου.
Είχε προηγηθεί προηγουμένως από τις φιλολόγους των τμημάτων ειδικό μάθημα πάνω σε ποίημα της Χριστοδούλου που υπάρχει στο σχολικό εγχειρίδιο, η δε συζήτηση επικεντρώθηκε στα ποιήματα
Ένδεια της φυσικής
Ο παρείσακτος &
Ειδική Αγωγή Ι.
Η ποιήτρια απήγγειλε με τον ξεχωριστικό ζεστό της τρόπο τα ποιήματα και συζήτησε με τους νεαρούς μαθητές τις δικές τους ερωτήσεις και απόψεις. Τα παιδιά συμμετείχαν ζωντανά θέτοντας ουσιαστικές ερωτήσεις γιατί φαίνεται πως είχαν έρθει διαβασμένα (αλλά κυρίως συγκινημένα ) από τα ποιήματά της.
Η κουβέντα στράφηκε γύρω από τα εξής θέματα :
η έμπνευση του καλλιτέχνη, ο ρόλος της ομοιοκαταληξίας, ο ρόλος της ποίησης, τα κρυμμένα μηνύματα ενός έργου τέχνης, η ανθρώπινη επικοινωνία και ο ρόλος των προσωπικών μας βιωμάτων στην κατανόηση της ποίησης.
Μια συγκλονιστική μαθησιακή εμπειρία και για όλους εμάς τους εκπαιδευτικούς που παρακολουθήσαμε αυτή την ειλικρινή και αφτειασίδωτη συνομιλία μεταξύ της ποιήτριας και των μαθητών.
Η Δήμητρα Χριστοδούλου είναι ένας ξεχωριστά δικός μας άνθρωπος γιατί, ας μην ξεχνάμε, πως είναι εκπαιδευτικός που ζει και εργάζεται μόνιμα στο Ίλιο.
Η εκδήλωση έγινε με αφορμη τη βράβευση της Χριστοδούλου με το κρατικό βραβείο ποίησης του έτους 2008.
Εργογραφία της Δήμητρας Χριστοδούλου

Ποίηση
"Τα άλογα του Μυροβλήτου" 1974 ιδιωτική έκδοση
"Ηγησώ" 1979 Κείμενα
"Χώμα" 1985 Κέδρος
"Η προσευχή του αναιδούς" 1991 Καστανιώτης
"Το κυπαρίσσι των εργατικών" 1995 Καστανιώτης
"Φορτίο" 1997 Καστανιώτης
"Προς τα κάτω" 1999 Νεφέλη
"Ελάχιστα πριν" 2005 Νεφέλη
"Λιμός" 2007 Νεφέλη

Πεζογραφία
"Ακτή στο φως του χειμώνα" 1995 Καστανιώτης

(Τα έργα της έχουν μεταφραστεί σε πολλές ευρωπαϊκές γλώσσες και στα εβραϊκά.)





Φυσικά, εύγε και στην υπεύθυνη της Σ. Β., τη φιλόλογο Γιώτα Τσώλη, για τη συγκίνηση που μας προσέφερε με την εκδήλωση αυτή, την αφιερωμένη στην ποίηση.
Επειδή πολλές φορές από μικρά πράγματα φαίνεται το ενδιαφέρον του εκπαιδευτικού για την προώθηση της φιλαναγνωσίας, δεν μπορώ να μην κάνω μνεία στην ξεχωριστή γωνιά που κατάφερε να φτιάξει η Γιώτα με τη βιβλιοθηκούλα την αφιερωμένη ειδικά στην εφηβική λογοτεχνία που βλέπετε στη φωτογραφία.

Saturday, February 21, 2009

10η συνάντηση υπευθύνων σχολικών βιβλιοθηκών Δ/νσης Β/θμιας Εκπ/σης Γ΄ Αθήνας





Πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 17/2/2009 η 10η συνάντηση υπευθύνων Σ. Β. της Γ΄ Αθήνας.
Ήταν μεγάλη μας χαρά που εκτός από τους υπευθύνους εκπαιδευτικούς εδώ στα δυτικά, πήραν μέρος και τρεις σύμβουλοι αλλά και υπεύθυνοι από άλλες περιοχές.
Συζητήσαμε για τα προβλήματα αλλά και τις επιτυχίες μας
και έγινε από εμένα πρόταση για κεντρική εκδήλωση Σχολικών Βιβλιοθηκών
στο τέλος της χρονιάς.

Βέβαια, κόψαμε και τη πίτα μας ευχόμενοι η καινούρια χρονιά να είναι
πιο δημιουργική.
Ευχαριστούμε την οικοδέποινα Δόξα Καρασαββόγλου και τη διευθύντρια του 6ου ΓΕΛ Αιγάλεω
που κάθε φορά μας κακομαθαίνουν με την περιποίησή τους.

Wednesday, February 18, 2009

Η Σχολική Βιβλιοθήκη του 1ου Λυκείου Ελευσίνας κέρδισε το δεύτερο βραβείο στον Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό eTwinning





Με μεγάλη χαρά μαθαίνω πως η Σχολική Βιβλιοθήκη του 1ου Λυκείου Ελευσίνας κέρδισε το δεύτερο βραβείο (κατηγορία 16-19 χρονών) στον Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό eTwinning, Between the Lines.
Πρόκειται για μια διαδραστική αναγνωστική λέσχη εφήβων του 1ου ΓΕΛ Ελευσίνας σε συνεργασία με το Οικονομικό Κολέγιο "Ion Ghica" στο Targoviste της Ρουμανίας.
Σύμφωνα με την επιτροπή
"πρόκειται για ένα έργο που επέδειξε εξαιρετική συνεργασία και διάδραση μεταξύ των μαθητών, δημιουργική χρήση των νέων τεχνολογιών, ενώ παράλληλη καλύφθηκε το θέμα σε ευρεία έκταση."

Στη φωτογραφία βλέπετε την Ρουμάνα Carmen Radulescu και τη δική μας Ελένη Καραβανίδου στο συνέδριο
eTwinning Conference 2009
με θέμα"eTwinning και δημιουργικότητα" που
διεξήχθη από 13 έως 15 Φεβρουαρίου 2009, στην Πράγα της Τσεχίας, όπου και βραβεύτηκαν.

Να μην ξεχνάμε ότι η υπεύθυνη της Σ. Β., η φιλόλογος Ελένη Καραβανίδου, δεν ασχολείται μόνο με μαθητικές αναγνωστικές λέσχες, αλλά είναι και η ψυχή της επίσης πολύ πετυχημένης Κινητής Αναγνωστικής Λέσχης Αττικής (ΚΑΛ), στην οποία συμμετέχουν εκπαιδευτικοί υπεύθυνοι των σχολικών βιβλιοθηκών από ολόκληρο το νομό.

Λεπτομέρειες δείτε στις παρακάτω ιστοσελίδες:

http://libelefsina.blogspot.com/
http://blog.eun.org/etwinningconference2009/2009/02/between_the_lines_a_reding_pro.html
http://draculabetweenthelines.blogspot.com/
http://blogs.sch.gr/l1lykelef/

Tuesday, February 17, 2009

Το διαδραστικό κάθισμα της βιβλιοθήκης του Eindhoven!






Bρίσκεσαι στην αγαπημένη σου βιβλιοθήκη, τέλεια ενημερωμένη με ό,τι τελευταίο υπάρχει βιβλίο, περιοδικό ή οπτικοακουστικό υλικό και θέλεις να ολοκληρώσεις την εργασία σου. Βέβαια πρέπει να διασχίσεις αναρίθμητους διαδρόμους, να κουβαλήσεις πολλά τεκμήρια, όμως διαθέτεις μόνο δύο χέρια και ίσως να νιώθεις και κάποια ενόχληση στη μέση.
Κανένα πρόβλημα!
Με το που μπαίνεις στη βιβλιοθήκη περνάς την επαγωγική σου κάρτα RFID μπροστά από το σκαμπό (που βλέπετε στη φωτογραφία) και αυτό απλά…. σε ακολουθεί όπου πας. Έτσι, σταματάς όπου βρεις κάτι ενδιαφέρον, το χαζεύεις, διαλέγεις το υλικό που χρειάζεσαι και το φορτώνεις στο σκαμπό, το οποίο συνεχίζει να σε ακολουθεί (δηλαδή ακολουθεί την κάρτα σου) μέχρι την έξοδο!
Μετά βέβαια το σκαμπό ξαναγυρίζει μόνο του στη θέση του.
Δεν είναι σενάριο επιστημονικής φαντασίας.
Την υπηρεσία αυτή απολαμβάνουν τα τυχερά μέλη της ολλανδικής βιβλιοθήκης
Openbare Bibliotheek Eindhoven.
Το πρακτικό αυτό «θαύμα» είναι μια επινόηση της Ακαδημίας Σχεδιασμού του Eindhoven. Για να γίνουν οι βιβλιοθήκες του πιο άνετες.

Άπιστοι Θωμάδες, δείτε το βίντεο στο
http://www.youtube.com/watch?v=2Dgaz6NIUFk

Monday, February 16, 2009

Χρήση έντυπων και ηλεκτρονικών λεξικών στη σχολική βιβλιοθήκη του 9ου Γυμνασίου Περιστερίου.





























Μετά από συνεννόηση με τη συνάδελφο Βαρβάρα Δαβή (ΠΕ 02)
επισκέφθηκε σήμερα τη σχολική βιβλιοθήκη το τμήμα Γ5 (ΤΑΔ) του 9ου Γυμνασίου Περιστερίου
για να ασχοληθεί με τη χρήση των διαφόρων λεξικών της βιβλιοθήκης.
Λύθηκαν οι ασκήσεις των σ. 81-82 του σχολικού εγχειριδίου
"Νεοελληνική Γλώσσα" της Γ΄ Γυμνασίου
όπου το ζητούμενο είναι η αναζήτηση συνωνύμων & αντιθέτων.

Χρησιμοποιήθηκαν όλα τα διαθέσιμα λεξικά της βιβλιοθήκης
και το ηλεκτρονικό λεξικό του Τριανταφυλλίδη «Λεξικό της Κοινής Νέας Ελληνικής»
Επίσης παίξαμε το παιχνίδι ταχύτητας «αλφαβητική ταξινόμηση λημμάτων» και
χρονομέτρησης της διαδικασίας αναζήτησης συγκεκριμένης λέξης σε λεξικό.

Οι μαθητές, στην πλειοψηφία τους, ανταποκρίθηκαν θετικά
ιδίως ως προς τις τακτικές γρήγορης αναζήτησης του λήμματος στο λεξικό,
και τη χρήση του ηλεκτρονικού λεξικού,
σημείωσαν δε τον ιστότοπο
για να δοκιμάσουν το λεξικό και μόνοι τους στο σπίτι.


Ιδέες μπορείτε να πάρετε από τα σχέδια μαθημάτων
ΜΑΘΗΜΑ 35 : ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΕΞΙΚΑ ONLINE &
ΜΑΘΗΜΑ 2: ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΒΙΒΛΙΑ

στο wiki
http://vivliothiki.wikispaces.com/


Επίσης στην ιστοσελίδα της ηλεκτρονικής τάξης στο
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ
http://eclass.sch.gr/courses/G666115/
ανοίξτε το υλικό μαθήματος
ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΕΞΙΚΑ (G666115)
και θα βρείτε:
κατάλογο των URL των δωρεάν ελληνικών λεξικών στο διαδίκτυο
και δύο ασκήσεις για τα λεξικά
Μπαμπινιώτη &
το Ερμηνευτικό Λεξικό της Νέας Ελληνικής

5 GREEK ONLINE DICTIONARIES.doc
5 exer ig ELNE 2008.doc
5 άσκηση η λεξικό ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗ.doc

Sunday, February 15, 2009

Amazon Kindle 2.0





Η ηλεκτρονική αυτή συσκευή ανάγνωσης (ΗΣΑ), η οποία παρουσιάστηκε στις 9/2/2009 και θα πωλείται στις ΗΠΑ από τις 24/2/2009 , προβάλλει τα βιβλία που έχει αγοράσει ο πελάτης από την Amazon, αλλά επίσης και τα διαβάζει, με τον ενοχλητικό όμως «ρομποτικό» τρόπο των λογισμικών αυτόματης ανάγνωσης.
Η ΗΜΑ αυτή ζυγίζει μόνο 300 γραμμάρια και η 6 ιντσών οθόνη της είναι ευκολοδιάβαστη επειδή διαθέτει 16 αποχρώσεις γκρίζου αντί τεσσάρων του προηγούμενου μοντέλου, και αποθηκευτικό χώρο (2GB) για 1500 βιβλία.
Προσφέρει (μέσω ενός υποτυπώδους φυλλομετρητή, του whispernet) ελεύθερη πρόσβαση στον ιστότοπο της εταιρίας Amazon για να μπορεί ο πελάτης να αγοράζει τα βιβλία από εκεί. Αυτό φυσικά προϋποθέτει τη συνεργασία της Amazon με κάποιο πάροχο τηλεφωνίας.

Η Amazon επένδυσε πολύ σ΄ αυτό το μηχάνημα βελτιώνοντάς το αρκετά, διότι είδε πως η αγορά των ηλεκτρονικών βιβλίων ανέβηκε κατακόρυφα μετά την εμφάνιση του πρώτου Kindle πριν περίπου ένα χρόνο. Ο λόγος είναι προφανής. Με το Kindle, έγινε πολύ εύκολη η ανάγνωση ενός ηλεκτρονικού βιβλίου. Σήμερα τα ηλεκτρονικά βιβλία είναι ήδη το 1/10 των πωλήσεων της εταιρίας.
Για να προωθηθεί το νέο Kindle, ο συγγραφέας Stephen King έγραψε τη νουβέλα UR, η οποία θα διατίθεται αποκλειστικά μέσω της Amazon ειδικά για το νέο της μηχάνημα.

Τιμή στην Αμερική 359 δολάρια.
Το τιμολόγιο των κειμένων είναι περίπου:
νέα βιβλία 10 δολάρια
παλιά βιβλία 2 δολάρια
συνδρομή σε εφημερίδα από 6 δολάρια τα μήνα


Ο κύριος εμπορικός ανταγωνιστής του Kindle είναι το Sony Reader PRS-700 BC.
Διαβάστε το συγκριτικό τεστ στην ιστοσελίδα
http://blog.wired.com/gadgets/2009/02/showdown-kindle.html

Δείτε επίσης το βίντεο παρουσίαση του Kindle 2 από συντάκτη του CNET
http://www.youtube.com/watch?v=GAf4vxGEOAo

Ενδοιασμοί:
α) Πολύ ακριβό μηχάνημα μόνο για ανάγνωση κειμένων μορφής HTML, DOC (Microsoft Word), PDF, JPEG, GIF, PNG, και BMP.
β) Φαίνεται πως σε δεσμεύει μόνο με προϊόντα μιας εταιρίας πωλήσεων βιβλίων.
γ) Πώς διαφυλάσσεται η ισότιμη πρόσβαση στην κοινωνία της πληροφορίας;

Wednesday, February 11, 2009

Η ιστορία των επεξεργαστών σε φωτογραφικό άλμπουμ.







Στην ιστοσελίδα
http://www.technologyreview.com/article/21886/
του περιοδικού του ΜΙΤ Technology Review
μπορείτε να απολαύσετε ένα φωτογραφικό ταξίδι στην ιστορία των επεξεργαστών που χρησιμοποιούνται στους υπολογιστές (και σε πολλές άλλες ηλεκτρονικές συσκευές)
από το πρώτο ολοκληρωμένο κύκλωμα πάνω σε γερμάνιο που παρουσίασε ο Jack Kilby της εταιρίας Texas Instruments το 1958, μέχρι τον
τετραπύρηνο Phenom II της εταιρίας AMD, που αναμένεται να παρουσιαστεί το 2009, με 758 εκατομμύρια τρανζίστορ.
Τη φωτογραφική αυτή παρουσιάση ετοίμασε η Kristina Grifantini.

Αν θέλετε περισσότερα, δείτε και το βίντεο
http://www.technologyreview.com/video/?vid=188&a=f
όπου ο Robert X. Cringley μας εξηγεί τα μυστικά του μικροεπεξεργαστή, του «εγκεφάλου μέσα σε κάθε υπολογιστή που εκτελεί όλους τους υπολογισμούς».
Μας εξηγεί βασικά θέματα όπως το νόμο του Moore, την παράλληλη επεξεργασία, το πρόβλημα της υπερθέρμανσης, τη δυσκολία χρονισμού σε πολυπήρυνους επεξεργαστές και τις προκλήσεις του μέλλοντος

Και τα δύο χρήσιμα εργαλεία για σχετικά μαθήματα των κλάδων της πληροφορικής ή της τεχνολογίας για το γυμνάσιο.

(Στη φωτογραφία βλεπετε τον περίφημο Intel 8080 με 5.000 τρανζίστορ που παρουσιάστηκε το 1974)

Tuesday, February 10, 2009

Η διεπαφή Sugar σε στικάκι (flash memory)!




Όπως βλέπετε στη φωτογραφία, η διεπαφή Sugar φορτώνει πλέον από ένα στικάκι (flash memory).
Μ΄αυτόν τον τρόπο, έχουμε τα πάντα στο τσεπάκι μας και μπορούμε να κάνουμε ό,τι γινόταν μέχρι σήμερα σε ένα μαθητικό υπολογιστή OLPC σε οποιοδήποτε μηχάνημα, δηλαδή σταθερό υπολογιστή ή φορητό. Δε χρειάζεται να κουβαλάμε τίποτε άλλο παρά μόνο το στικάκι. Το τοποθετούμε στη θύρα
USB οποιουδήποτε μηχανήματος χρησιμοποιούμε και κάνουμε τη δουλειά μας.
Επίσης αποθηκεύουμε τα δεδομένα μας πάλι στο στικάκι και έτσι δεν αφήνουμε .... ενοχλητικά ίχνη σε κοινόχρηστα μηχανήματα.
Eπειδή ακόμη και οι "μεγάλες" διανομές των λειτουργικών συστημάτων Linux (π.χ. το Ubuntu 8.10 Intrepid Ibex) είναι μόλις 700 ΜΒ, αυτό σημαίνει πως μέσα σε ένα στικάκι 4GB έχουμε το "φορητό" μας λειτουργικό και αποθηκευτικό χώρο πάνω από 3GB.
Ένα στικάκι 4GB κοστίζει σήμερα στην Ελλάδα
λιγότερο από οχτώ ευρώ,
οποιοδήποτε δε λειτουργικό σύστημα Linux και οι αναβαθμίσεις του
είναι εντελώς ΔΩΡΕΑΝ.
Για μια σύγκριση του μεγέθους του αποθηκευτικού χώρου που συζητάμε,
ας αναλογιστούμε πως ο server που έχουμε στη Σ. Β. από το αρχικό πρόγραμμα ΕΠΕΑΕΚ
έχει σκληρό δίσκο όλο κι όλο 8GB.

Για μια επίδειξη της διεπαφής Sugar δείτε το βίντεο
http://www.youtube.com/watch?v=DwzCsOFxT-U

School Library Media Activities Monthly








Ένα αξιόλογο αμερικάνικο ηλεκτρονικό περιοδικό,
το School Library Media Activities Monthly
http://www.schoollibrarymedia.com/articles/index.html
φτιάχτηκε ειδικά για την υποστήριξη της δουλειάς των σχολικών βιβλιοθηκονόμων
σε θέματα που αφορούν στο σχεδιασμό συνεργατικών μαθημάτων, την προώθηση της φιλαναγνωσίας, την πληροφοριακή παιδεία και την ερευνητική διαδικασία (όπου γίνεται χρήση μεγάλης ποικιλίας υλικών και πηγών).
Το περιοδικό επίσης προωθεί την ενσωμάτωση της τεχνολογίας στη διδασκαλία / μάθηση και παρέχει συνδέσμους και ένα ευρύ φάσμα βιβλιογραφίας.
Τα άρθρα είναι γραμμένα από επαγγελματίες στο χώρο των Σχολικών Βιβλιοθηκών, τα οποία θα σας βοηθήσουν να ενημερωνόσαστε για τις σύγχρονες τάσεις .

Όπως μας εξηγεί και ο τίτλος του, το School Library Media Activities Monthly περιέχει πολλές ιδέες για εκπαιδευτικές δραστηριότητες που μπορούμε να δοκιμάσουμε στη σχολική βιβλιοθήκη.
Ενδεικτικά αναφέρω μια πολύ πρακτική άσκηση σε μορφή Sudoku
την οποία ετοίμασε η Αμερικανίδα συνάδελφος Paula Montgomery
για εξάσκηση των μαθητών στις δέκα τάξεις του Δεκαδικού Συστήματος Ταξινόμησης Dewey, το οποίο χρησιμοποιείται ευρύτατα και στη χώρα μας, σε πολλές βιβλιοθήκες, σχολικές και μη.
Το παιχνίδι λέγεται Dewey Decimal Sudoku
και θα το βρείτε στην ιστοσελίδα
http://schoollibrarymedia.com/articles/Montgomery2007v23n10.html

Το συγκεκριμένο Sudoku αποτελείται από εννέα κουτιά
(το καθένα αποτελούμενο από εννέα μικρότερα κουτιά)
που περιέχουν τις εννέα κύριες τάξεις του DDC.
Για τις ανάγκες του Sudoku, δεν περιλήφθηκε η τάξη 000 «Γενικά Θέματα».
Κάθε μεγάλο τετράγωνο 9 επί 9 θα πρέπει να περιέχει και τις εννέα κύριες τάξεις.
Επίσης κάθε κάθετη ή οριζόντια γραμμή, ολόκληρου του Sudoku, επίσης θα πρέπει να περιέχει τις εννέα κύριες τάξεις!
Μπερδευτήκατε;
Η Paula Montgomery το πρόβλεψε... και μας δίνει και το «λυσάρι» στην πραναφερθείσα ιστοσελίδα.

Στους μαθητές βέβαια, εκτός από τις οδηγίες και την άσκηση, θα πρέπει να τους δώσετε και τον κατάλογο των δέκα κύριων τάξεων του DDC, που θα βρείτε στη σ. 67 του μπλε βιβλίου
Δεκαδική Ταξινόμηση Dewey. Συνοπτική Έκδοση,
το οποίο εκδόθηκε από το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης το 2001. (ISBN 960-8635-5-X)
Αλλά φαντάζομαι πως αυτές θα πρέπει να υπάρχουν σε πινακίδα ήδη μέσα στη σχολική σας βιβλιοθήκη.

Sunday, February 8, 2009

O υπολογιστής για παιδιά OLPC ως e book reader



















Ο υπολογιστής για παιδιά OLPC, εκτός από κανονικός φορητός, με ασύρματη σύνδεση στο διαδίκτυο, ηχεία, βιντεοκάμερα, δωρεάν εκπαιδευτικά προγράμματα από την κοινότητα ΕΛ/ΛΑΚ και πολλά άλλα,
διπλώνει και μεταμορφώνεται σε αναγνώστη ηλεκτρονικών βιβλίων
και μάλιστα σε οθόνη ξεκούραστη και ευανάγνωστη
ακόμη και υπό το φως του ηλίου.
Άσε που η μπαταρία του διαρκεί ώρες...
Φανταστείτε λοιπόν καμιά δεκαριά από αυτά τα μηχανάκια (των 180 δολαρίων έκαστο)
μέσα στη βιβλιοθήκη
πόσο θα διευκόλυναν την εκπαιδευτική διαδικασία,
κυρίως στο αντικείμενο της πληροφοριακής παιδείας,
μιας και προσφέρουν τη δυνατότητα, όχι μόνον της
σύνδεσης με το διαδίκτυο αλλά και την επικοινωνία μεταξύ των μαθητών
καθώς στήνει μεταξύ τους ένα τοπικό δίκτυο.


Γιατί λοιπόν το πρόγραμμα αυτό δεν προχωράει;

Κάποιες απαντήσεις μπορείτε να διαβάσετε
στον υπέροχο ιστότοπο
του αμερικάνικου περιοδικού WIRED.


Για τα τεχνικά χαρακτηριστικά του υπολογιστή διαβάστε στις ιστοσελίδες
http://wiki.laptop.org/go/Sugar
http://wiki.laptop.org/go/Hardware

Thursday, February 5, 2009

Librarian's Handbook, ένα αμερικάνικο εγχειρίδιο για σχολικές βιβλιοθήκες



Το Γραφείο Υπηρεσιών Βιβλιοθηκών του Τμήματος Εκπαίδευσης της Νέας Υόρκης έχει δημοσιεύσει ,ήδη από το 2006, στο διαδίκτυο
http://schools.nyc.gov/Academics/LibraryServices/LibraryHandbook
ένα πληρέστατο οδηγό με τίτλο Librarian’s Handbook που απευθύνεται ειδικά στους υπευθύνους σχολικών βιβλιοθηκών της μεγαλούπολης.

O πολυσέλιδος αυτός οδηγός διαιρείται σε πέντε κεφάλαια:
1) Όραμα, αποστολή, στόχοι και προσδοκίες
Η εντολή της διοίκησης είναι κάθε σχολική μονάδα να αποκτήσει και αναπτύξει σχολική βιβλιοθήκη δημιουργώντας κοινότητα μάθησης και γραμματισμού που να καλλιεργεί την κριτική σκέψη και να εκπαιδεύει τα μέλη της στις Νέες Τεχνολογίες.
Πολύ χρήσιμος εδώ (παρ. 1.9 & 1.10) ο πίνακας των σταδίων από τα οποία περνάει μια βιβλιοθήκη στοχεύοντας τελικά να αριστεύσει και να γίνει παραδειγματική.

2) Κλίμα που προάγει τη γνώση
Φυσικά ασφαλές, ελκυστικό, που να καλύπτει τις ανάγκες των χρηστών της
Χρήσιμες εδώ οι παράγραφοι 2.2.1 περί δημιουργίας κουλτούρας έρευνας, σύμφωνα με το μοντέλο Stripling, 2.5.3 σχετική με τις πηγές που θα ανατρέξει ο δάσκαλος-βιβλιοθηκονόμος για να βρει σχέδια μαθημάτων, και 2.7 περί προγράμματος φιλαναγνωσίας.

3) Πρόσβαση και παροχή της πληροφορίας
Εκ των ων ουκ άνευ, η παράγραφος 3.1.5 περί της διαδικασίας ανάπτυξης της συλλογής και 3.12 περί της ενσωμάτωσης των υπολογιστών στη βιβλιοθήκη, ώστε να χρησιμοποιηθούν και πηγές από τον κυβερνοχώρο.

4) Διεύθυνση του συνολικού προγράμματος «σχολική βιβλιοθήκη»
Πολύ χρήσιμα τα κεφάλαια 4.1 περί καταλληλότητας, εκπαίδευσης και μετεκπαίδευσης του προσωπικού και 4.3 περί σχεδιασμού, όπου αναλύονται θέματα απολογιστικών εκθέσεων, αξιολόγησης και στατιστικών στοιχείων.

5) Επαφές και επικοινωνία
όπου παρέχονται πληροφορίες για τους εκπαιδευτικούς και βιβλιοθηκονομικούς φορείς της περιοχής της Νέας Υόρκης.

Ο οδηγός περιέχει επίσης πολύ διαφωτιστικά δείγματα ερωτηματολογίων, πινάκων και άλλων εγγράφων, και συνοδεύεται από εκτεταμένη βιβλιογραφία και διευθύνσεις σχετικών ιστότοπων.


(Η φωτογραφία είναι από τη σχολική βιβλιοθήκη του γυμνασίου
Stephen A. Halsey Junior High School,
στην περιοχή QUEENS στην Νέα Υόρκη.)


Σημειώσεις
Stripling, B.K. (1995). Learning-centered libraries:
Implications from research.
School Library Media Quarterly. Spring 1995.

Wednesday, February 4, 2009

Iνδικός υπολογιστής 10 ευρώ;;;







Σύμφωνα με τις πληροφορίες και τη φωτογραφία
που δημοσίευσε η αγγλόφωνη ινδική εφημερίδα "The Hindu",
http://www.hindu.com/2009/02/04/stories/2009020457282000.htm
το ινδικό υπουργείο Ανάπτυξης Ανθρωπίνων Πόρων παρουσίασε
στα πλαίσια της "Εθνικής Αποστολής για την Εκπαίδευση"
μία "υπέρ-χαμηλού κόστους υπολογιστική και επικοινωνιακή συσκευή"
(δεν την ονομάζει καν φορητό υπολογιστή)
που μοιάζει κάπως με φορτιστή φορητού,
δεν έχει καθόλου οθόνη η πληκτρολόγιο,
και απλώς έχει αποθηκευτική ικανότητα 2GB , WiFi, Ethernet
ενώ καταναλώνει 2 watt ενέργεια.
Προς το παρόν, απλώς βοηθά τους εξ αποστάσεως μαθητές να μπαίνουν στο διαδίκτυο και να χρησιμοποιούν την εκπαιδευτική πύλη "Sakshat"
που παρέχει διδακτικό υλικό.
http://www.sakshat.ac.in/.
Η συσκευή αυτή πιθανόν στους επόμενους μήνες να
εξελιχθεί σε μίνι υπολογιστή
με κόστος μόνον 500-1000 ρουπίες, δηλαδή περίπου 10-20 ευρώ!
Όνειρα θερινής νυκτός;
Πολλά δυτικά διαδικτυακά μέσα μιλούν για αποτυχία, ή υπερβολικά τριτικοσμικά πυροτεχνήματα,
ενώ το φερέγγυο τεχνολογικό περιοδικό του ΜΙΤ
http://www.technologyreview.com/computing/22060/?a=f
βλέπει το όλο εγχείρημα με σκεπτικισμό.
Από την άλλη μεριά ο Vivek Pai του Princeton θεωρεί πως η ινδική συσκευή θα μπορούσε
να χρησιμοποιηθεί ως αναγνώστης ηλεκτρονικών βιβλίων.


Καλύτερα, ίσως, να περιμένουμε να δούμε ποιο θα είναι το τελικό αποτέλεσμα,
τι δυνατότητες θα έχει και ποιο θα είναι τότε το πραγματικό του κόστος.

Το γεγονός πάντως παραμένει πως όλος ο κόσμος μιλάει σήμερα για το Sakshat.

Ο ανταγωνισμός βέβαια είναι πολύ σκληρός.
Όλα ξεκίνησαν πριν τρία χρόνια με τον υπολογιστή του Negreponte του MIT, τον ονoμαζόμενο OLPC, που διαφημίστηκε πως θα κόστιζε 100 δολάρια, αλλά τελικά έφτασε στα 188.
Σήμερα υπάρχουν στην αγορά μοντέλα διαφόρων εταιριών (π.χ, το ταϊβανέζικο Asus Eee PC) που κοστίζουν κάτω από 270 ευρώ.
H δε κινέζικη εταιρία HiVision παράγει τον HiVision miniNote, ένα laptop 98 δολαρίων με Linux, επεξεργαστή Dragon MIPS , Wi-Fi, 1GB αποθηκευτικό χώρο, οθόνη 7 ιντσών, 3 USB , SDHC card reader, audio in/out, ethernet, aκαι VOIP.
http://www.gadgetreview.com/2008/09/the-98-hivision-mininote-laptop.html και
http://www.youtube.com/watch?v=bKQbN6tpYXw

Και οι τιμές φαίνεται πως πέφτουν συνεχώς.

Αν όμως το ινδικό πείραμα πετύχει, θα επηρεάσει όχι μόνον την αγορά υπολογιστών αλλά και την ίδια την εκπαίδευση, κυρίως διότι θα διευκολύνει την εξ αποστάσεως διδασκαλία. Διακυβεύονται τόσα πολλά και φαίνεται πως ο τρίτος κόσμος, με προεξάρχουσα την Ινδία, θα παίξει σημαντικό ρόλο.

Tuesday, February 3, 2009

Ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης ελληνικών Σχολικών Βιβλιοθηκών



Είναι ήδη σημαντική η προσπάθεια αρκετών εκπαιδευτικών υπευθύνων Σχολικών Βιβλιοθηκών για τη δημιουργία ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης.
Υπάρχουν είδη:
φόρουμ,
ιστότοποι,
ιστολόγια,
Wiki, αλλά και
αναρτήσεις μαθημάτων στην ηλεκτρονική τάξη του Πανελληνίου σχολικού Δικτύου.

Παρακάτω αναφέρω μερικά.
Το σημαντικότερο, μέχρι στιγμής, είναι το Πανελλήνιο Φόρουμ Σχολικών Βιβλιοθηκών, που ιδρύθηκε τον Οκτώβριο 2001, έχει 257 μέλη τα οποία έχουν δημοσιεύσει συνολικά 2444 θέματα.

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΦΟΡΟΥΜ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ
http://3gym-kerats.att.sch.gr/library/forum/index.php

ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ «ΠΕΛΛΑ»
http://2gym-ptolem.koz.sch.gr/library/index.php

ΚΙΝΗΤΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΗ ΛΕΣΧΗ (ΝΟΜΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ)
http://blogs.sch.gr/l1lykelef/

Σχολικές Βιβλιοθήκες ΕΠΕΑΕΚ
http://blogs.sch.gr/kpapage/

Συνεργατικός ιστοχώρος Σχολικών Βιβλιοθηκών
http://2gym-library.pbwiki.com/FrontPage




Υπερδεσμούς για όλα τα υπόλοιπα μπορείτε να βρείτε στα
http://3gym-kerats.att.sch.gr/library/forum/viewtopic.php?t=317 &
http://blogs.sch.gr/kpapage/


Για ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης
ελληνικών δημοτικών και ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών,
δείτε το λεπτομερή κατάλογο
που δημοσίευσε το Greek Libraries in a New World
http://tuxlibrary.blogspot.com/2009/02/blog-post_03.html



Ειδικά η σχολική μας βαβλιοθήκη, εδώ στο 9ο Γυμνάσιο Περιστερίου, διαθέτει:
ιστότοπο
http://9gym-perist.att.sch.gr/library/
3 ιστολόγια
http://vivliothiki.blogspot.com/
http://vivliomania.blogspot.com/
http://blogs.sch.gr/manuel/
& ηλεκτρονική τάξη στο Πανελλήνιο σχολικό Δίκτυο
http://eclass.sch.gr/modules/auth/opencourses.php?fc=%C3-666

Monday, February 2, 2009

E-LIS



Το E-LIS δημιουργήθηκε το 2003 με σκοπό την παρουσίαση άρθρων με αντικείμενο τη βιβλιοθηκονομία και την επιστήμη της πληροφόρησης Library and Information Science (LIS).
Ο πρώτος εξυπηρετητής του προγράμματος ήταν απόρροια του έργου RCLIS (Research in Computing, Library and Information Science) και του DoIS (Documents in Information Science), που είχαν προωθηθεί από το ισπανικό υπουργείο πολιτισμού και φιλοξενήθηκε σε μηχανήματα του ιταλικού Consorzio Interuniversitario Lombardo per Elaborazione Automatica (CILEA). Το E-LIS βασίζεται στην εθελοντική εργασία πολλών ατόμων, διαφόρων ειδικοτήτων και πρόκειται για μη κερδοσκοπικό οργανισμό.

Διέπεται από τις αρχές της φιλοσοφίας της ελεύθερης πρόσβασης Open Access
και στοχεύει στην διακίνηση μελετών LIS και συγγενών κλάδων.
Φυσικά βασίζεται στις προδιαγραφές και τα κριτήρια της Πρωτοβουλίας για Ανοικτά Αρχεία Open Archive Initiative (OAI) .

Χρησιμοποιεί το λογισμικό GNU Eprints (v 2.3.3.) , το οποίο προέρχεται από μια ιδέα του Stevan Harnad, και αναπτύχθηκε στο τμήμα πληροφορικής του αγγλικού πανεπιστημίου του Σαουθάμπτον Electronics and Computer Science Department of Southampton University από τον Christopher Gutteridge.

Μπορείτε να βρείτε τα διάφορα άρθρα στην ιστοσελίδα
http://eprints.rclis.org/view

Ψάχνουμε με τέσσερις τρόπους:
* Author or Editor συγγραφέα / επιμελητή έκδοσης
* Subject θέμα
* Country χώρα
* Year έτος

Φιλοξενούνται 8819 άρθρα από διάφορες χώρες, απ' όλον τον κόσμο,
τα δε 362 από αυτά είναι γραμμένα από Έλληνες ερευνητές και
καλύπτουν όλο το φάσμα της θεματολογίας της βιβλιοθηκονομίας & της επιστήμης της πληροφόρησης.

Πρόκειται για πραγματικό θησαυρό!

Sunday, February 1, 2009

Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος




Η Εταιρεία Ελεύθερου Λογισμικού / Λογισμικού Ανοικτού Κώδικα (ΕΕΛ/ΛΑΚ) προσκαλεί κάθε ενδιαφερόμενο για την κατάθεση προτάσεων ανάπτυξης και επέκτασης ΕΛ/ΛΑΚ που είναι χρήσιμο για επιχειρήσεις και την εκπαιδευτική κοινότητα.

Η ΕΕΛ/ΛΑΚ, εταιρεία με μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα, έχει ως κύριο στόχο να συμβάλλει στην προώθηση και ανάπτυξη του ΕΛ/ΛΑΚ στο χώρο της εκπαίδευσης, του δημόσιου τομέα και των επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Η ΕΕΛ/ΛΑΚ, ανταποκρινόμενη στο αυξανόμενο ενδιαφέρον για τα οφέλη της χρήσης του Ελεύθερου Λογισμικού, φιλοδοξεί να αποτελέσει κέντρο γνώσης και πλατφόρμα διαλόγου για το Ελεύθερο Λογισμικό/Λογισμικό Ανοικτού Κώδικα, και θα αναλάβει πρωτοβουλίες που θα διευκολύνουν και θα επιταχύνουν την χρήση του.

Η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος είναι ανοικτή σε όλους τους ενδιαφερόμενους.

Κάθε πρόταση μπορεί να έχει αμοιβή έως 4.000 €.

Οι προτάσεις υποβάλλονται εως την Δευτέρα 16 Φεβρουάριου 2009, σε ηλεκτρονική μορφή στο info AT ellak DΟΤ gr

Για περισσότερες πληροφορίες δείτε το
http://www.ellak.gr/index.php?option=com_openwiki&Itemid=103&id=eellak:symetoxi_foss